Maaltijd voor de hele gemeente met een fondsenwervend doel

Pijl naar links Ideeën

Wat heb je nodig?

• Een goede ruimte om de maaltijd te bereiden en aan een grote groep te serveren
  • Ingrediënten voor de maaltijd
  • Borden, bestek, servetten, kaarsen en alles voor een leuke aankleding
  • Materiaal waarmee je het project van Kerk in Actie goed kunt presenteren

Wat moet je regelen?

• Bepaal wie deze activiteit het beste kan organiseren, in elk geval mensen die goed kunnen koken. Vraag bijvoorbeeld jongeren of zij een gang voor hun rekening willen nemen.
  • Kies een geschikt moment en een goede locatie.
  • Stel een praktisch en haalbaar diner samen of kies een gerecht dat aansluit bij het land van het project. Toetjes en voorafjes kunnen vaak van tevoren klaargemaakt worden. Maak een duidelijke planning en taakverdeling voor het koken, de aankleding en het serveren.
  • Bedenk wat er rond de maaltijd gebeurt? Vraag de predikant om een korte opening. Laat iemand een mooi verhaal vertellen, muziek maken of zing met elkaar. Presenteer het Kerk in Actie-project waarvoor je deze maaltijd organiseert.
  • Publiciteit: kondig het diner minimaal zes weken van tevoren aan via mediakanalen van je gemeente. Je kunt mensen ook persoonlijk uitnodigen.
  • De maaltijd zelf: maak op een leuke manier de opbrengst bekend. Vraag bijvoorbeeld het oudste aanwezige gemeentelid om dat te doen.

Hoe maak je deze actie fondsenwervend?

• Mensen betalen voor het diner. Op basis van de kosten die je maakt bepaal je een prijs waarmee je per deelnemer een mooi bedrag voor het project overhoudt.
  • Je kunt een vaste bijdrage vragen (bijvoorbeeld 15 euro), maar ook op de avond zelf machtigingskaarten uitdelen en mensen een vrij bedrag laten invullen (met een minimum-richtlijn). Dit levert vaak een mooi extra bedrag op.
  • Vraag de lokale middenstand om je actie te sponsoren door bijvoorbeeld korting op producten te geven. Misschien wil de diaconie de opbrengst verdubbelen?
  • Maak de groep eters niet te klein. Hoe meer mensen mee-eten, hoe lager de kosten per persoon.
  • Houd rekening met gezinnen. Reken voor hen een vaste prijs per gezin of laat kinderen gratis of voor half-geld eten.