Maak een kunstzinnige kalender

Pijl naar links Ideeën

Wat heb je nodig?

• Een uitnodigend thema om kunstzinnig mee aan de slag te gaan
  • Eventueel een expositieruimte
  • Kunstzinnige gemeenteleden (jong en oud)
  • Een goede fotograaf
  • Een (internet)drukker

Wat moet je regelen?

• Bepaal wie deze activiteit het beste kan organiseren, in elk geval iemand met affiniteit voor kunst en fotografie.
  • Bedenk een thema voor de kalender. Sluit bijvoorbeeld aan bij een thema van Kerk in Actie.
  • Werf kunstenaars via het kerkblad of de plaatselijke krant of benader hen persoonlijk. Stel een brief op voor de kunstenaars, waarin je uitlegt wat er van hen wordt verwacht. Geef hen voldoende tijd met een duidelijke deadline. Vraag om een persoonlijke tekst waarin ze hun kunstwerk toelichten.
  • Verzamel de kunstwerken en maak er een expositie van, bijvoorbeeld in (de hal van) de kerk.
  • Laat een fotograaf mooie foto’s maken van alle kunstwerken.
  • Maak de kalender: plaats één kunstwerk op de voorkant, de andere bij de twaalf maanden. Wat voor kalender wil je maken: een verjaardagskalender of een jaarplanner? Vraag bij verschillende drukkers een offerte aan en zoek via internet op ‘fotokalender maken’. Stel de oplage vast, laat de kalenders drukken en bepaal een verkoopprijs.
  • Publiciteit: maak via kerkblad, website of plaatselijke krant of lokale winkels korte wervende berichten met foto hoe je de kalender kunt kopen en waar de opbrengst voor is of laat inschrijven na de kerkdienst. Bij een tijdgebonden kalender is handig om mensen van tevoren te laten inschrijven.
  • Lever de kalenders thuis af of laat ze ophalen.

Hoe maak je deze actie fondsenwervend?

• Bereken per kalender boven de kostprijs een meerprijs voor het goede doel.
  • Als een kunstenaar zijn of haar kunstwerk ter beschikking wil stellen, kun je het bij opbod verkopen en zo de opbrengst verhogen.

Variant

• Maak een kalender van kindertekeningen of van foto’s van groepen gemeenteleden of van foto’s van het kerkgebouw of gemeente-activiteiten. Schrijf daarvoor een fotowedstrijd uit.