Schilderworkshop rond een thema

Pijl naar links Ideeën

Wat heb je nodig?

• Een aansprekend thema
  • Een goede ruimte, waar je met meerdere mensen kunt schilderen
  • Een goede begeleider / schilder / creatief docent
  • Schilderspullen (schildersdoeken, verf, kwasten)

Wat moet je regelen?

• Zoek eerst een schilder die kosteloos of tegen kleine vergoeding de workshop wil begeleiden. Overleg over het thema en jullie wensen en hoeveel mensen tegelijk kunnen schilderen. Organiseer eventueel meerdere workshops.
  • Kies een thema dat je doelgroep aanspreekt, sluit aan bij een onderwerp van Kerk in Actie, kies een Bijbels thema of iets dat te maken heeft met je woonplaats.
  • Koop schildersmateriaal. Overleg hierover met de begeleider. Koop bijvoorbeeld voor iedere deelnemer een schildersdoek van 20x30 cm.
  • Publiciteit: kondig de workshop ruim van tevoren aan. Wil je alleen gemeenteleden als deelnemer? Gebruik dan alle mediakanalen van je kerk. Mogen anderen ook meedoen? Schakel dan ook de plaatselijke media in. Verspreid leuke flyers. Vertel waar de opbrengst voor bestemd is.
  • De workshop: laat deelnemers individueel schilderen. Kies of je losse schilderijen wilt  of dat ze samen één groot geheel vormen.
  • Feestelijke onthulling: onthul het schilderij of open de tentoonstelling op zondagmorgen. Laat iemand iets vertellen over het schilderij. Misschien kan de predikant het schilderij betrekken bij de kerkdienst.

Hoe maak je deze actie fondsenwervend?

• Laat mensen betalen om mee te doen aan de schilderworkshop. Als 50 deelnemers ieder 25 euro betalen, levert dat 1250 euro op. Als je per deelnemer 10 euro kosten maakt aan materiaal en docent, dan levert de actie 750 euro op.
  • Laat de schilderijen eerst een tijdje in de kerk hangen. Bied ze daarna te koop aan.
  • Maak er een open huis van: laat mensen meekijken over de schouders van de schilders. Zorg voor koffie en zelfgebakken taart waarvan de opbrengst ook naar het project gaat.
  • Vraag of iemand de doeken en verf wil sponsoren, zodat de opbrengst van het schilderij helemaal voor Kerk in Actie is.