7 dingen die met het geld gebeuren in Oekraïne

Mede dankzij de steun van kerken door heel Nederland en acties als Giro555 zijn er enorme bedragen opgehaald voor hulpverlening naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne. 3 collega’s van Kerk in Actie zijn in mei op reis geweest naar Hongarije, Oekraïne en Polen om met eigen ogen te zien wat er met het opgehaalde geld gebeurt.

Psychosociale hulp

Sommige Oekraïners hebben op één dag alles verloren: hun huis, hun werk, hun gewone omgeving, hun gewone leven, sommigen van hen maken ook het ergste mee: verlies van dierbaren. De partner van Kerk in Actie geeft via 54 centra door heel Oekraïne diaconale en humanitaire hulp. Voor de langere termijn werken ze aan een project voor psychosociale hulp voor kinderen, jongeren en volwassenen die worstelen met wat de oorlog bij hen heeft losgemaakt. Bij een van de centra, midden in Lviv, is dit project opgestart onder leiding van psychologe Mariya: “We hebben sinds de start van de oorlog al 300 mensen behandeld. Meestal worden eerst de kinderen naar voren geschoven, we bieden dan altijd aan om ook met de ouders in gesprek te gaan. Hoe beter de volwassenen met het trauma van de oorlog omgaan, hoe sterker de kinderen eruit komen.”

Voedseldistributie

In korte tijd is er een hele voedseldistributieketen in gang gezet in Oekraïne. In Lviv staat een groot distributiecentrums dat een deel beschikbaar heeft gemaakt voor de noodhulp. Vanuit Polen en Hongarije wordt er met vrachtwagens allerlei spullen geleverd, zoals voedsel, en babyvoeding, en hygiëneproducten, zoals shampoo en luiers. In kleinere pakketten worden al deze goederen verspreid door het hele land. Sommige pakketten worden geleverd bij kerken in Lviv die mensen uit het oosten opvangen, maar veel goederen gaan naar de regio’s waar nog hevig gevochten wordt, in het oosten van het land.

Cashcentrum

In Bytom, Polen, is een cashcentrum opgericht. Via het cashcentrum kunnen Oekraïners in Polen geld krijgen om 3 maanden van te leven. Ze mogen zelf weten waar ze het geld aan besteden, zoals een woonplek of boodschappen. Zo krijgen ze een stuk zelfstandigheid terug. Er is in het centrum een speelhoek ingericht, een printruimte voor documenten en er is een psycholoog aanwezig. De medewerkers van het centrum zijn bijna allemaal zelf Oekraïense vluchtelingen. Er zijn in Polen al 6 van deze centra ingericht, zodat het voor de Oekraïners eenvoudig bereikbaar is.

Ontvangst van vluchtelingen bij de grens

Op allerlei plekken in Hongarije, Polen en Oekraïne zijn informatiepunten voor Oekraïners op de vlucht. Op het station of bij de grensovergang staan organisaties om de mensen wegwijs te maken. In Budapest is bijvoorbeeld een centrum ingericht in een sportzaal bij het station. In deze zaal worden mensen verder geholpen, zo kunnen ze doorreizen naar andere plekken, eten krijgen en worden ze doorverwezen naar plaatsen waar ze voor langere tijd kunnen verblijven.

Opvang van vluchtelingen

In scholen en kerken in Hongarije, Polen en het westen van Oekraïne worden Oekraïners opgevangen. Toen de oorlog begon zijn bijna alle scholen en kinderdagverblijven in deze regio gesloten en vervolgens ingericht als vluchtelingenopvang. De school gaat nu online door, net als tijdens de pandemie. Ook kerken stellen hun deuren open en helpen de mensen met wat ze nodig hebben aan voedsel, kleding en zorg.

Administratieve ondersteuning

Als je halsoverkop je huis moet verlaten om het leven van jezelf en je familie te redden neem je misschien niet alle papieren mee die nodig zijn. De partners van Kerk in Actie in Hongarije, Polen en Oekraïne regelen op allerlei manieren juridische hulp en documentatie voor de mensen op de vlucht.

Onderwijs voor kinderen

In de kelder van het gebouw van de Lutherse Kerk in Budapest zitten 50 Oekraïense basisschoolkinderen in drie vrolijk ingerichte zaaltjes. De pop-upschool voor Oekraïense kinderen op de vlucht wordt volledig gerund door vrijwilligers. De onderwijzers en kinderen van de school zijn allemaal gevlucht uit Oekraïne en hebben vreselijke dingen gezien en meegemaakt. De lerares geschiedenis komt uit Charkov en heeft een maand in een schuilkelder moeten leven. Het belangrijkste voor de onderwijzers en kinderen is daarom niet het voortzetten van het curriculum of cijfers, maar ritme en normaal leven opbouwen. De focus ligt op ontspannen, de school organiseert naast de normale lessen ook yogalessen, karaokemiddagen en hondentherapie, waarbij de kinderen met honden spelen en knuffelen en zo ook aan traumaverwerking te doen.

Meer zien van deze reis?
Kerk in Actie manager Pepijn Trapman bezocht in mei 2022 Oekraïne, waar sinds 24 februari een Russische inval is. In 4 video’s vertelt hij over zijn ervaringen. Bekijk de video’s hier.