Angst in Zuid-Afrika voor wat komen gaat ...

Op het Afrikaanse continent is Zuid-Afrika het zwaarst getroffen door de corona-pandemie. Op 1 april zijn 1380 besmettingen vastgesteld en 5 doden. De noodtoestand is uitgeroepen en alles is op slot. De angst is groot bij de 59 miljoen inwoners, die in enorme sociale ongelijkheid leven. Hoe kunnen met name mensen in dichtbevolkte sloppenwijken op afstand blijven van elkaar? Hoe kun je je houden aan hygiëneregels, als je de wc met velen moet delen en er geen stromend water is en te weinig zeep?

Angst voor economische gevolgen

Zuid-Afrika wordt het hardst geraakt vanwege haar economische ontwikkeling met veel internationale contacten. Ook is het land in staat om veel mensen te testen op corona. Men is niet alleen bang voor corona, maar minstens zo erg voor de economische klappen die zullen volgen.

Harde klappen voor meest kwetsbaren

Ook voor de partners van Kerk in Actie zijn de gevolgen groot. Net als in Nederland werken medewerkers vanuit huis en kan een deel van het werk niet doorgaan. Kerk in Actie partner PEN, die kansarme kinderen en gezinnen in Pretoria ondersteunt met onderwijs en in hun thuissituatie, meldt: “Veel mensen die wij steunen zijn voor inkomsten afhankelijk van hun kleine informele bedrijfjes. Dat die nu voor een aantal weken moeten sluiten is een catastrofe. Bovendien hebben velen een zwak immuunsysteem door ondervoeding, hiv of tuberculose. Zij leven in overbevolkte plekken, waar ze zichzelf niet goed kunnen isoleren. Het wordt hier bovendien winter, wat een groot risico is voor daklozen, die gewend zijn dan dicht op elkaar te slapen. Gedenk de kwetsbare mensen van ons land alsjeblieft in jullie gebeden!”

Rieneke abrupt terug naar Nederland

Kerk in Actie heeft alle uitgezonden medewerkers teruggeroepen naar Nederland. Vooral voor Rieneke van Ginkel die in Zuid-Afrika werkte, is dat een harde klap. Voor haar betekent het dat haar al geplande terugkeer in 2020 nu abrupt ten eind komt. Ook Rieneke maakt zich ernstige zorgen over de mensen die zij moest achterlaten: “Inmiddels heeft het virus de townships bereikt. Het is de vraag of een lock-down de juiste maatregel is, of dat de gevolgen van de social distancing (leidend tot werkloosheid, honger, ondervoeding, dood) niet juist meer (en vooral jonge) doden zal opleveren. Het is in wezen een keuze wíé er dood gaat, niet óf er mensen doodgaan.” Lees Rienekes laatste weblog.

Kerkdiensten via livestreams

Kerk in Actie partner ACAT heeft ook positief nieuws: de meeste kerken zenden hun diensten uit via livestreams, net als in Nederland. Ook zijn er kerken die hun diensten vantevoren filmen en informatie verspreiden via sociale media, zoals Facebook en WhatsApp. Via deze kanalen bemoedigt men elkaar ook. Men ziet het als kans om juist nu meer aandacht te hebben voor God en mee te leven met elkaar. ACAT wenst:“Moge God Kerk in Actie blijven gebruiken en zegenen”

Wereldwijde verbondenheid en voorbede

In deze periode waarin een wereldwijde pandemie ons allen bedreigt, ervaren we nóg meer dan anders onze wederzijdse verbondenheid als kerken en gelovigen. We bemoedigen, steunen en bidden voor elkaar. We vragen uw voorbede, onder andere voor Zuid-Afrika. Samen zijn we de kerk in actie!

U kunt dit bericht ook in uw kerkblad opnemen, zie download rechtsonder.

Veel inwoners van KwaZulu-Natal verwachten niet meer dat hun leven ooit nog zal veranderen, omdat ze al generaties lang in armoede leven. Dat maakt hen passief en zonder hoop. Het is een grote uitdaging om die mentaliteit te doorbreken. Het lukt de Zuid-Afrikaanse organisatie ACAT om vooral arme boerenfamilies weer hoop te bieden en in beweging te krijgen. De Bijbel inspireert hen en betere landbouwmethoden verhogen hun voedselopbrengst.