Crisis in Colombia: "Ook al moet ik door de donkerste dalen, God is bij ons"

Het epicentrum van de wereldwijde corona-uitbraak ligt nu in Latijns Amerika. De coronacrisis beheerst het dagelijks leven er steeds meer. In Colombia loopt het aantal besmettingen steeds meer op. Door de lockdown mogen inwoners van Bogotá nauwelijks de straat op. Amanda verloor haar baan en heeft nu geen geld om voor haar dochter te zorgen. Ze dreigt veel te verliezen, maar haar geloof in God houdt haar op de been.

In de Colombiaanse hoofdstad Bogotá zijn verschillende quarantaine-zones ingesteld. Afhankelijk van het aantal coronabesmettingen worden in elk gebied van de stad andere maatregelen genomen. Er gelden 3 codes: geel, oranje en rood.

Geen baan meer
Amanda woont met haar dertienjarige dochter Danna in de wijk Kennedy, waar ook het centrum van stichting de Kleine Arbeider (FPT), partner van Kerk in Actie, gevestigd is. De wijk heeft code oranje gegeven doordat er al 1000 mensen besmet zijn met het virus. In het oranje gebied gelden specifieke regels. Bewoners van de wijk mogen hun huis alleen verlaten om boodschappen te doen of medicijnen te kopen. Zo wordt het aantal verplaatsingen van mensen zoveel mogelijk beperkt.

De situatie heeft Amanda en haar dochter overvallen. "Ik ben kostwinner en verdien ons brood door drie keer per week huizen schoon te maken. Door de pandemie verloor ik mijn baan en nu kan ik onze huur niet meer betalen en geen eten kopen." Tot overmaat van ramp is de vader van Danna aan het begin van de lockdown naar een andere stad vertrokken, zonder ook maar iets van een briefje of geld achter te laten. "Mijn familie woont ver weg, dus zij kunnen ons ook niet helpen." Uit wanhoop is Amanda naar haar huisbaas gegaan om uitstel van betaling van huur te vragen. "Ik voel me erg gestresst door dit alles en vind het ook erg voor mijn dochter om mij zo te zien. Het is erg moeilijk om én geen geld én geen baan te hebben."

Moed om door te gaan
Ook voor Danna is de situatie moeilijk. Thuis de schoollessen volgen is een uitdaging omdat er in huis maar beperkt toegang is tot internet. "In quarantaine zijn is moeilijk, maar als moeder en dochter zijn we dichter naar elkaar toegegroeid en waarderen we nu meer wat we wel hebben," vertelt Amanda.

Stichting de Kleine Arbeider (FPT), partner van Kerk in Actie, steunt Amanda en haar dochter in deze moeilijke tijd. "Ze bellen ons regelmatig om te vragen hoe het met ons gaat," vervolgt Amanda. "Dat geeft ons hoop en moed om door te gaan. We weten dat we er niet alleen voor staan."

God zal leiden
De woorden van Psalm 23 zijn een grote troost voor moeder en dochter in deze onzekere tijd. Amanda: "Uit Psalm 23 leer ik dat de Heer mijn herder is. Zelfs al moet ik door de donkerste dalen waar geen hoop is, zal Hij ons leiden. God helpt ons om na te denken over alles wat we met onze aarde doen." Amanda vertrouwt op God: "Zolang Hij bij ons is, komt alles goed. We moeten thuis blijven om de zorg te ontlasten en de verdere verspreiding van het virus tegen te gaan."

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. In Bogotá zet een stichting zich in voor kinderen en jongeren in een achterstandswijk vol criminaliteit. De medewerkers bieden hen een veilige plek en een toekomst. De kinderen leren samenwerken, conflicten oplossen, krijgen begeleiding om schooluitval te voorkomen en leren wat hun rechten zijn.

Gerelateerd nieuws

over dit project