Directeur Jurjen de Groot: Ghana houdt mij spiegel voor

Kerk zijn voor 17 miljoen Nederlanders: in Ghana ontdekte Jurjen de Groot dat die droom best werkelijkheid kan worden. Voor televisieprogramma Met hart en zielreisde hij naar Accra en Tamale om te zien hoe betekenisvol de kerk daar is. Hij deelt zijn ervaringen:

"Het zweet gutste me over mijn rug toen ik op bijna de grootste elektronische vuilnisbelt ter wereld met Stephany sprak. Nu ben ik als directeur van Kerk in Actie wel wat gewend, maar door de combinatie van stank en hitte, voelde ik aan al mijn zintuigen dat er een enorme kloof is tussen mijn eigen leven en dat van Stephany en haar familie. Toch werd die kloof in een paar minuten stukken kleiner. We spraken elkaars ‘taal’, we begrepen elkaar.Het was de taal van ons hart. Ons geloof in God is wat ons aan elkaar verbindt. Samen met Stephany was ik op de plek die haar leven totaal veranderde: de lokale kerk ter plaatse. Over zo'n plek zouden wij in Nederland met recht zeggen: een vindplaats van Geloof, Hoop en Liefde.

Naast alle persoonlijke verhalen van mensen heeft de betekenisvolle aanwezigheid van de kerk in de samenleving mij nog het meeste geraakt. Wat gebeurt er in Ghana wat we in Nederland zo ontzettend moeilijk vinden? De kerk is aanwezig tot in de poriën van de samenleving. De kerk is op zo’n natuurlijke manier naar buiten gericht en gaat vanzelfsprekend op zoek naar mensen die hulp nodig hebben.

Ook in het noorden van Ghana, waar christenen in de minderheid zijn, is de kerk zichtbaar aanwezig en doet de kerk veel samen met andere geloofsgroepen. Dat inspireert me, die blik van binnen naar buiten denken. Daar kan de protestantse kerk ook veel van leren. Ondanks dat de kerken in de minderheid zijn, valt het me op dat ze niet in een kramp zitten. Ze werken goed samen met andere religieuze groeperingen en behouden de van oudsher tolerante houding tegenover andersgelovigen. Betekenisvol kerk zijn: die spiegel houdt Ghana aan mij voor.

Terug in het vliegtuig dacht ik aan de mooie ontmoetingen en mijmerde ik over de kerk in Nederland. Is de naar binnen gerichtheid niet precies het grote probleem van veel van onze kerkelijke gemeenschappen in Nederland? Zijn we niet meer en meer de aansluiting verloren met al die 17 miljoen Nederlanders om ons heen? Stellen we ons hierin niet veel te bescheiden op? Als we de aansluiting verliezen met grote groepen Nederlanders kan het bijna niet anders dan dat de kerk vergrijst en er weinig nieuwe mensen toetreden.

Op Schiphol wist ik het zeker. De kerk in Ghana heeft me laten zien dat betekenisvol kerk zijn voor 17 miljoen Nederlanders niet een droom is maar werkelijkheid kan worden. Daar ga ik me de komende tijd voor inzetten."

Jurjen de Groot

Ghana is een overwegend christelijk land, maar in het droge noorden zijn moslims in de meerderheid. Vooral het leven in afgelegen dorpen is een hele uitdaging met slechte wegen en tekort aan schoon drinkwater en elektra. Kerken in Noord-Ghana leiden sterke voorgangers op, die mensen kunnen ondersteunen. Ook leren kinderen de Bijbel lezen in hun eigen taal.