Hoe de kerk zich ontwikkeld in Pakistan

Veel christenen in Pakistan voelen zich kwetsbaar en onzeker. Niet alleen omdat ze een minderheid vormen in een land vol moslims, maar ook omdat ze weinig kennis hebben over hun eigen geloof. Door de steun van theologische opleidingen helpt Kerk in Actie bouwen aan een sterke kerk in Pakistan.

Nog altijd is 95 procent van de bevolking in Pakistan moslim. Christenen in het land hebben de behoefte om ondersteuning te krijgen in hun geloof. Dat is precies wat het Open Theologisch Seminarie, partner van Kerk in Actie, doet. Zij bouwt al sinds 1971 aan een sterke en vernieuwde kerk in Pakistan.

Bij OTS verdiepen studenten en voorgangers zich in het christelijk geloof. Zo volgen ze bijvoorbeeld cursussen en trainingen over discipelschap en theologie. Ook ontwikkelt het OTS lesmaterialen voor zondagsscholen en godsdienstonderwijs.

Door de steun in Nederland kan er meer gebruik worden gemaakt van moderne (digitale) media. Doordat veel cursussen nu per post of via internet worden aangeboden, kunnen mensen in heel Pakistan meedoen. En dat zijn niet alleen christenen. Ook moslims en hindoes die meer willen weten over het christelijk geloof melden zich. Zij mogen echter niet openlijk hun interesse tonen, maar kunnen via internetcursussen toch meedoen. In totaal volgen inmiddels jaarlijks vijfduizend studenten en voorgangers een cursus. Dit aantal groeit nog steeds.

Leven veranderd

Een van de studenten is mevrouw Mukhtar. Zij woont met haar twee kinderen en haar echtgenoot in het dorpje Sargodha en had al lang de wens om een theologische opleiding te volgen. “Vanwege mijn taken in het gezin en door culturele problemen was dat moeilijk voor mij. Maar toen ik over de theologische studies hoorde, besloot ik om mijn kennis van Gods Woord te vergroten door lessen te volgen. Ik heb altijd het verlangen gehad om de Heer te dienen.” Inmiddels heeft mevrouw Mukhtar haar studie afgerond. “Ik heb erg veel aan de lessen gehad. Mijn leven is veranderd, dat ervaar ik elke dag. Tegenwoordig participeer ik actief in mijn eigen kerk en mag ik een bijbelstudiegroep voor vrouwen leiden. Daarvoor dank ik God.”

Barnabas, een jongere uit Lahore, heeft ook via OTS gestudeerd: “Ik ben opgegroeid in een christelijk gezin. We gingen regelmatig naar de kerk, maar ik had er vaak geen zin in. Ik hing liever met mijn vrienden op straat.” Voor hem veranderde er veel toen hij ging studeren. “Ik ging naar de stad en maakte daar kennis met de cursussen. Zo kreeg ik inzicht in mijn eigen geestelijke conditie. Ik heb Jezus Christus aanvaard als mijn persoonlijke Verlosser. Nu kom ik graag in de kerk en verlang ik ernaar om mijn getuigenis met andere mensen te delen.”

Een andere student, een jongeman uit Sarggodha, volgde de cursus ‘Christelijk gezinsleven’ toen zijn huwelijk bijna aan scherven lag. “Ik was ontevreden over mijn vrouw”, zegt hij. “Ik sloeg haar regelmatig als ze in mijn ogen iets verkeerd had gedaan. Ik heb nu geleerd hoe ik beter met mijn gezin kan omgaan. Ons hele leven is nu volledig veranderd. Ik ben heel dankbaar voor wat ik geleerd heb. God heeft mijn leven veranderd door de cursus."

Groei

Het OTS is een onafhankelijk instituut. De eigen staf verzorgt alle cursussen en trainingen en maakt ook de studiematerialen. De studenten houden contact met een eigen tutor en ontmoeten die ook regelmatig. Alle kerkgenootschappen in Pakistan maken gebruik van de lesmaterialen en cursussen die zijn ontwikkelt: protestantse, katholieke, pinkster- en Leger des Heilskerken.

Dankzij uw steun krijgen (toekomstige) christelijke leiders in Pakistan, ook van arme komaf, vernieuwend onderwijs. Hierdoor leiden zij kerkelijke gemeenschappen en geven pastorale zorg.