Hoe een winkel omkeer brengt in Ethiopisch dorp

Misira (22) en Muntaha (23) zijn een half jaar geleden een winkel gestart in hun dorp, samen met nog drie andere vrouwen. Zij kregen een startkapitaal van 300 euro en legden zelf elk 40 euro in. Met de start van kleine winkels en restaurants, hoopt Kerk in Actie dat inwoners van de droge Ethiopische regio Bale niet langer afhankelijk zijn van voedselhulp. De proef is opgezet in vier dorpen met in ieder dorp niet alleen een winkel en een restaurant, maar ook spaargroepen, zonnestroom en landbouwverbetering.

Niet meer afhankelijk van voedselhulp

De vijf vrouwen werken om beurten in de winkel waar ze rijst, aardappels, tomaten, uien, suiker, zeep, meel en bakolie verkopen. Misira vertelt: “We zijn uitgekozen door de leiders van ons dorp en de kerk. Ze keken naar onze ervaring met handel en boekhouden en of we betrouwbaar zijn.” Muntaha verkocht eerder eieren en suiker. “Ik verdiende net genoeg om mijn 4 kinderen te kunnen onderhouden, maar met deze winkel verdien ik veel meer. Tot voor kort was ik met mijn gezin regelmatige afhankelijk van voedselhulp van de overheid, maar die heb ik nu niet meer nodig.”

Verkooppunt voor plaatselijke boeren

De vrouwen hebben van de kerk geleerd hoe ze een winkel kunnen beheren en winstgevend maken. “We hebben al 900 euro winst gemaakt met z’n vijven”, glundert Misira. “De meeste producten kopen we in de stad 80 km verderop. We reizen met de brommer-taxi en bus om daar inkopen te doen. De groenten kopen we bij de boeren uit ons dorp. Ze hebben meer oogst nu ze irrigatie en betere zaden gebruiken.”

Ambitieuze vrouwen met toekomstdromen

Beide vrouwen zijn zeer ambitieus als het gaat om hun toekomst. Ze zijn allebei jong getrouwd en moesten toen stoppen met school. Misira (22) heeft nu twee kinderen. Muntaha (23) trouwde al vier. Muntaha: “Ik ben blij dat ik nu weer de kans krijg iets nieuws te leren. Ik ga het anders aanpakken dan mijn moeder, die niet kan lezen, schrijven en rekenen. Ik wil de middelbare school graag afmaken.” Misira vult aan: “Een betere situatie voor jezelf en je kinderen kun je alleen krijgen door een beter onderwijs. Ik hoop ook verder te leren en daarna een goede baan te vinden in de stad. Desnoods verhuizen we met het hele gezin naar de stad, als dat ons leven verbetert. Dan kan mijn man misschien ook een betaalde baan vinden. Als boer verdient hij weinig en in onze streek is weinig betaald werk. Ik wil er alles aan doen om mijn kinderen een goede start in dit leven te kunnen geven.”

Dankzij uw steun kunnen Ethiopische ouders hun kinderen een goede start in het leven geven. Dank u wel!

Met dank aan Mariken Stolk, foto’s: Johannes Odé

Door de klimaatverandering worden bepaalde delen van Ethiopië steeds vaker getroffen door langdurige droogte en heftige regenval. Vee sterft en oogsten mislukken. Veel mensen raken daardoor afhankelijk van voedselhulp. De Ethiopische kerk en hulporganisatie willen dat patroon doorbreken: ze leren Ethiopiërs zich aanpassen aan de nieuwe situatie. Ze leren vruchtbare grond vast te houden, grond te irrigeren, nieuwe gewassen verbouwen die bestand zijn tegen droogte. Ze gebruik een weeralarm die aangeeft wanneer je het beste kunt planten en oogsten. Maar ook helpt de kerk mensen met andere bronnen van inkomsten, zodat ze minder kwetsbaar zijn als de oogst tegenvalt.