Hoe gaat het met teruggekeerde straatkinderen in Oeganda?

Gelukkig heeft het coronavirus nog steeds niet heel hard toegeslagen in Oeganda. Ook in Oeganda geldt: handen wassen, mondmaskers dragen, geen grote groepen mensen bij elkaar. Vooral de maatregelen die bedoeld zijn om de verspreiding te voorkomen hebben enorme invloed in Oeganda. Stel je voor: als je op straat leeft of losse klusjes doet, dan heb je direct een probleem bij een lockdown. Omdat vervoer tussen regio’s verboden was, kregen grote steden te weinig voedsel binnen. Geen werk betekent bovendien geen eten en dus honger.

Sprinkhanenplaag in noordoosten van Oeganda

Nog voordat de coronacrisis begon, waren er al genoeg problemen in de droge regio in het noordoosten, waar de meeste straatkinderen in Kampala vandaan komen. Een enorme sprinkhanenplaag trok over heel Oost-Afrika en heeft flink huisgehouden in die streek. Veel moestuinen bij huizen zijn kaal gevreten. Daarnaast waren oude conflicten tussen verschillende bevolkingsgroepen weer opgelaaid: over en weer werden koeien en geiten gestolen en gedood.

Scholen dicht

Eind 2019 keerden 25 voormalig straatkinderen terug naar hun geboorteregio. Begin februari gingen ze voor het eerst weer naar school. Sociaal werkers hebben hun komst naar tien verschillende scholen voorbereid. De kinderen kregen benodigde schoolmaterialen: boeken, schriften en pennen. Indien nodig is ook gezorgd voor een schooluniform en schoolgeld voor het eerste jaar. Ondertussen worden verzorgers begeleid om dit het volgende schooljaar zelf te betalen. Maar in maart gingen alle scholen dicht. De kinderen kwamen thuis te zitten. Sinds het najaar functioneren scholen op halve kracht, omdat niet alle kinderen tegelijk naar school mogen. Hopelijk lukt het vanaf januari 2021 weer om volledig naar school te gaan. Het is van groot belang dat straatkinderen die terugkeren gelijk in een schoolritme komen om de kans op succes te vergroten.

Groepsactiviteiten vertraagd, geen nieuwe terugkeer

Pauline leerde sandalen maken

Spaargroepen voor verzorgers

Verzorgers van voormalig straatkinderen worden gestimuleerd om mee te doen in spaargroepen. Sociaal werkers helpen dorpsbewoners om zo’n spaargroep te zetten, omdat dit voor laagopgeleide mensen best ingewikkeld is. De groepsleden leggen iedere week geld in de pot in en krijgen er om beurten geld uit om aan iets groots te besteden. De één koopt er een varken van, de ander een geit. Ook betaalt men zo schoolgeld voor de kinderen. Deze manier van sparen helpt verzorgers om een stabieler inkomen te verdienen. Sociaal werkers controleren of het verdiende geld ten goede komt aan de voormalige straatkinderen. Zo leren verzorgers zelf voor hun kinderen te zorgen. Dat voorkomt dat steeds nieuwe kinderen naar de stad trekken.

Corona trekt zware wissel

In het eerste kwartaal van 2020 zijn dertien nieuwe groepen gestart, die samen inmiddels 2434 euro gespaard hebben. Het was erg zwaar voor deze groepen dat alles op slot ging vanwege corona. Eind juni 2020 bleken acht groepen nog steeds goed te functioneren. Vijf groepen hebben al het gespaarde geld direct uitgekeerd aan alle leden, omdat ze dat heel hard nodig hadden. Ze zijn tijdelijk gestopt en hopen over een tijdje weer een opnieuw te starten.

Fruitbomen en moestuinen

Voorkomen dat kinderen op straat belanden

Kodet is een getrouwde man met kinderen. Als blijkt dat een andere vrouw zwanger van hem is, vertrekt hij met zijn gezin stilletjes uit het dorp naar de grote stad. De zwangere vrouw besluit om ook naar de stad te trekken, omdat ze niet weet niet hoe zij zonder hulp voor haar baby moet zorgen. Gelukkig komt de sociaal werkster er op tijd achter. Zij weet de vrouw te overtuigen dat het geen goed idee is om hoogzwanger in de stad op zoek te gaan naar een beter leven. Een tijdje later komt Kodet met zijn gezin terug in het dorp, omdat het niet lukte om in de stad aan geld te komen. De sociaal werkster gaat met alle partijen in gesprek. Kodet erkent fouten te hebben gemaakt. Samen maken ze plannen om de kinderen van beide vrouwen in het dorp op te voeden. Zo is voorkomen dat er weer nieuwe kinderen op straat belanden.

Het straatkinderen project dat u via Kerk in Actie in Oeganda kunt steunen bestaat uit verschillende onderdelen:

• straatkinderen in de hoofdstad Kampala opvangen en mogelijkheden bieden terug te keren naar familie in hun geboortestreek
  • teruggekeerde straatkinderen en hun verzorgers begeleiden, zodat hun leven verbetert
  • voorkomen dat nieuwe kinderen uit de arme droge streek in het noordoosten (Karamoja) naar de stad vertrekken
  • kinderhandel bestrijden

In de Oegandese hoofdstad Kampala leven duizenden kinderen op straat. Ze worden hier door volwassenen neergezet om te bedelen. Ze gaan niet naar school, worden uitgebuit en mishandeld. Kerk in Actie werkt samen met drie Oegandese organisaties die dit probleem aanpakken. Zij vangen de kinderen tijdelijk op en herenigen hen met familie in hun geboorteregio. Ze zorgen dat de kinderen daar weer naar school gaan of een vak kunnen leren. Ook doen ze er alles aan om migratie van nieuwe kinderen naar de stad te voorkomen.

Gerelateerd nieuws

over dit project