Hulpverleenster Alice op Lesbos: “Ik heb alle hoop op een beetje menselijkheid verloren”

Na de brand in kamp Moria is in allerijl een nieuw kamp op Lesbos uit de grond gestampt. De omstandigheden zijn er slecht. Alice Kleinschmidt van Borderline, partner van Kerk in Actie op Lesbos, is wanhopig. “Wat hier gebeurt, is onmenselijk.”

Controle over de situatie is er helemaal niet op Lesbos, vertelt Alice. Borderline krijgt als hulporganisatie geen toegang tot het nieuwe kamp. Alice: “Journalisten worden niet in de omgeving toegelaten, dus we weten niet wat daar gebeurt op het moment. De berichtgeving is ook erg tegenstrijdig.” In ieder geval zijn de omstandigheden er erg slecht. “We hoorden dat er voor meer dan 3000 mensen maar 30 dixietoiletten zijn. Honderd mensen moet het met 1 toilet doen.” Mensen worden gedwongen het nieuwe kamp te betrekken. Een andere keuze is er simpelweg niet. En voor hoe lang? Niemand weet het.

Eerste nood lenigen

Borderline helpt vluchtelingen op Lesbos die net aangekomen zijn. Ze krijgen een pakket met voedsel en water, en wat kleding om de eerste nood te lenigen. Door de coronamaatregelen mag Borderline die hulp nu niet zelf geven. “Mensen worden opgevangen door de politie en eerst een maand in een quarantainekamp vlakbij de kust gezet,” vertelt Alice, “wij geven onze hulpgoederen nu aan de politie af.

Borderline verzorgt ook lessen voor kinderen op een schooltje buiten het kamp, in een veilige omgeving. Alice: “Er zijn steeds meer kinderen die graag lessen willen volgen, en dat komt door de coronaregels. Daardoor mogen ze nu helemaal niet naar de publieke scholen komen.” De mogelijkheden van Borderline zijn beperkt. Ook zij hebben te maken met de coronarichtlijnen en kunnen minder kinderen in de klaslokalen kwijt.

Voorbereiden op de koude winter

De organisatie van Alice blijft niet bij de pakken neerzitten. “Momenteel zijn we druk met het inpakken van kleding uit ons magazijn. We hopen de kleding deze week bij het nieuwe kamp af te leveren.” En ook het “gewone werk” gaat door. “We zijn ons aan het voorbereiden voor de winter. Voor mensen die dan nieuw aankomen in het noorden, verzamelen we slaapzakken voor de koude nachten.”

Er komen nu niet veel nieuwe mensen aan. In de afgelopen 6 weken arriveerden maar 3 boten met nieuwe vluchtelingen op Lesbos. “Veel boten worden door de kustwacht en politie teruggestuurd naar Turkse wateren. Ook als mensen al aangekomen zijn hier op het eiland.” Na al die jaren op Lesbos heeft Alice haar geloof in eerlijke politiek nu helemaal verloren. “Het maakt niet meer uit of iets illegaal is of niet, als mensen maar niet Europa inkomen, zo lijkt het. Nationalisme en zoveel mensen gewoon dood laten gaan, ik kan het niet begrijpen. Wat hier gebeurt, is onmenselijk.

Overhandiging petitie #500 kinderen

Op dinsdag 29 september om half tien ‘s ochtends luiden kerken rond het Plein in Den Haag en in heel Nederland acht minuten en 20 seconden de kerkklokken. Deze dag wordt de petitie #500kinderen overhandigd aan de Tweede Kamer. Deze petitie wordt gesteund door 173 gemeenten en 5 provincies, net als vele kerken, artsen, wetenschappers, (oud)politici van alle kleuren, prominenten, de groep voormalig onderduikkinderen en vele mensenrechten- en noodhulporganisaties. Ds.Derk Stegeman van de Protestantse Kerk Den Haag hoopt dat veel kerken morgen ook hun klokken zullen luiden: “We hopen dat veel plaatselijke kerken dit gebaar over zullen nemen. Laten we ons hart openen voor de kinderen uit Griekenland!”

Hulp aan vluchtelingenkinderen

Dit jaar staat de kerstcampagne van Kerk in Actie en de landelijke huis-aan-huiscollecte (29 november - 5 december) in het teken van de hulp aan vluchtelingenkinderen in Griekenland. In meer dan 600 plaatsen in Nederland wordt gecollecteerd voor dit belangrijk werk. Ook collectant worden? Meld u aan via kerkinactie.nl/huisaanhuiscollecte.