Kerk in Actie bezoekt noodhulpprojecten Oekraïense vluchtelingen in Hongarije

Kerk in Actie manager Pepijn Trapman ziet deze week in Hongarije met eigen ogen hoe hard Hongaarse kerken werken om Oekraïense vluchtelingen een veilige plek te bieden. Kinderen gaan er naar een speciale pop-upschool, gezinnen worden opgevangen in speciale 'shelters' en krijgen hulp bij traumaverwerking. Kerk in Actie ondersteunt dit werk via ACT, het internationale kerkelijk netwerk.

Bekijk een korte video over het bezoek aan Oekraïners in Hongarije:

Pop-upschool

De afgelopen maanden is er heel veel geld ingezameld voor de noodhulp aan Oekraïense vluchtelingen. Kerk in Actie manager Pepijn Trapman reist deze week door Hongarije, Lviv in Oekraïne en Polen om zich persoonlijk op de hoogte te stellen van de hulp die geboden wordt en ook om te kijken waar de nood het grootst is en er bijgesprongen moet worden. De eerste stop is in Boedapest, de Hongaarse hoofdstad. Met hulp van Kerk in Actie heeft de Lutherse Kerk er een pop-upschool voor Oekraïense vluchtelingenkinderen ingericht.

In de kelder van het gebouw van de Lutherse Kerk in Boedapest zitten 50 Oekraïense basisschoolkinderen in drie vrolijk ingerichte zaaltjes. De school wordt gerund door vrijwilligers, zoals Irina, een jonge vrouw uit Oekraïne die al 10 jaar in Boedapest woont met haar Hongaarse man. Toen de oorlog in Oekraïne uitbrak heeft ze haar baan opgezegd om hier te kunnen helpen als vrijwilliger. Inmiddels is ze coördinator van de pop-upschool voor Oekraïense vluchtelingenkinderen.

De draad oppakken

De onderwijzers en kinderen van de school zijn gevlucht uit Oekraïne en hebben vreselijke dingen gezien en meegemaakt, vertelt Irina: “De lerares geschiedenis komt uit Charkov en heeft een maand in een schuilkelder gezeten. Bij de kinderen zien we gedragsproblematiek, ze hebben dingen gezien die kinderen helemaal niet horen te zien. We hebben te maken met getraumatiseerde onderwijzers en leerlingen.” Het belangrijkste voor de onderwijzers en kinderen is niet het voortzetten van het curriculum of cijfers, maar ritme en een normaal leven opbouwen. Pepijn Trapman: “De focus ligt op ontspanning, de school organiseert naast de normale lessen ook yogalessen, karaokemiddagen en hondentherapie, waarbij de kinderen met honden spelen en knuffelen en zo ook aan traumaverwerking te doen. Zo proberen ze de kinderen de draad van het leven weer op te pakken.”

Veel meegemaakt

Dat de school niet alleen belangrijk is voor de kinderen zag Irina bij haar eigen zus: “In al de weken dat zij hier in Boedapest is, is ze misschien 3 keer naar de stad geweest. Verder gaat ze alleen even naar de supermarkt en dan weer naar huis. Het schoolritme van de kinderen helpt haar om structuur te krijgen in het leven en een zo normaal mogelijk leven hier op te bouwen.” De school besteedt ook aandacht aan mentale ondersteuning voor de moeders. Irina: “We organiseerden een ouderavond, en hadden daarbij ook hulpverleners uitgenodigd. We merken namelijk dat de moeders niet om hulp te vragen, omdat ze zich daarvoor schamen. Maar deze moeders hebben veel meegemaakt en hebben het nodig om met iemand te kunnen praten. Tijdens deze avond gingen ze toch in gesprek met de hulpverleners praten en dat was heel goed.”

Geef voor noodhulp Oekraïne

De oorlog in Oekraïne betekent onbeschrijflijk leed voor de mensen daar. Miljoenen mensen moesten noodgedwongen vluchten voor het geweld. Kerk in Actie werkt al jarenlang samen met kerken en christelijke organisaties die de meest kwetsbare mensen in Oekraïne helpen, ook nu. Zij hebben onze steun harder nodig dan ooit.

Geef voor noodhulp in Oekraïne en buurlanden

Bekijk het tweede vlog en derde vlog van Pepijn Trapman.

Bekijk een korte video over het bezoek aan Hongarije: