Kerk in Actie start actie voor getroffenen explosie Libanon

Door de enorme explosie in de haven van Beiroet zijn zeker honderd doden en duizenden gewonden gevallen, de helft van de stad is beschadigd en 300.000 mensen zijn dakloos. De nood is hoog: Libanon zucht al onder een zware economische crisis en de gevolgen van de coronacrisis. Kerk in Actie is noodhulp gestart via het internationale kerkelijk netwerk en de eigen partners ter plekke.

Geef voor getroffenen explosie Libanon - doneer online

“Mensen zijn in shock en totaal ontredderd,” vertelt Wilbert van Saane, uitgezonden medewerker van Kerk in Actie in Libanon. "Beiroet lijkt een oorlogsgebied, gebouwen zijn weggevaagd en er zijn heel veel gewonden,” vult zijn vrouw Rima aan.

Ruim 300.000 mensen zijn van het ene op het andere moment dakloos geworden. Huizen en bezittingen zijn weggevaagd. Mensen hebben niets meer. Kortom, een ramp van onvoorstelbare omvang!

Naast de vele slachtoffers en materiële schade doemt er een nieuw probleem op: graansilo´s in de haven zijn zwaar beschadigd. Wilbert: “Daar maak ik me zorgen over. Nu is men vooral gericht op medische zorg, de ziekenhuizen zijn overvol. Maar straks is er het probleem van tekort aan meel.”

Via ACT, het internationale kerkelijke netwerk waar Kerk in Actie lid van is, wordt eerste noodhulp geboden. Mensen ontvangen voedsel, water, kleding en hygiënematerialen.

Lees ook: Gebed voor Beiroet - uitgezonden medewerkers ongedeerd

Steun ons werk

Kom ook in actie en help de slachtoffers van de verwoestende explosie in Beiroet. Maak uw bijdrage over op Giro555 NL 08 INGB 0000 0005 55 t.n.v. Giro555, o.v.v. 'Samen in actie voor Beiroet' of doneer online.

Kerk in Actie maakt deel uit van de samenwerkende hulporganisaties van Giro555.

van dit project