Televisie-tip: directeur Kerk in Actie bezoekt Ghana

Jurjen de Groot, directeur van Kerk in Actie, bracht onlangs een bezoek aan Ghana. KRO/NCRV volgde hem tijdens zijn reis en brengt dit komende twee donderdagen op televisie bij Met hart en ziel. Jurjen de Groot wil met eigen ogen zien hoe de Ghanese kerken projecten ondersteunen die levens van mensen voorgoed kunnen veranderen, zowel in het zuiden in de sloppenwijken van Accra, als in het droge noorden waar jongeren in achtergestelde dorpen wonen.

Kijk naar de 2 uitzendingen van Met Hart en Ziel

Wanneer? Donderdag 13 februari, NPO 2, 16.10 uur
Wat? Uitzending over bezoek aan het opvangcentrum in de sloppenwijk van Accra

Wanneer? Donderdag 20 februari, NPO 2, 16.10 uur
Wat? Uitzending over bezoek aan vaktraining voor jongeren uit dorpen in Noord-Ghana

Opvangcentrum in sloppenwijk van Accra

In een opvangcentrum voor jonge meiden in Accra ontmoet hij Stephany. Een deel van haar jeugd bracht ze door bij familie op het platteland, omdat haar moeder voor haar zieke vader moest zorgen. De tijd bij haar familie was slecht en ze slaagde er na jaren in om weg te lopen en terug te gaan naar haar moeder. Nu woont ze weer in de sloppenwijk waar het leven zwaar is. Maar toen ze in contact kwam met de mensen van het opvangcentrum kon ze een opleiding tot kapster volgen. Daardoor heeft ze weer hoop in haar leven gekreen en zicht op een betere toekomst.

Jurjen de Groot is onder de indruk van de reis: 'Toen ik op die vuilnisbelt stond, dacht ik: kijk nou eens om je heen. Mensen leven hier door een paar elektriciteitskabels uit een oude televisie te halen en dat misschien ergens op straat weer te verkopen. Als ik daar sta, denk ik aan mijn eigen kinderen. Dan voelt er zo'n enorme kloof.'

Bestel sieraden van voormalig straatmeisjes
Jurjen de Groot bracht voor de kerken in Nederland sieraden mee die gemaakt zijn door de Ghanese straatmeisjes.
Bestel Ghanese sieraden om te verkopen in uw kerk.

Vaktraining voor kansarme jongeren in Noord-Ghana

In het droge noorden van Ghana ontmoet hij Elisha. Zijn beide ouders overleden korte tijd na elkaar. Nu staat hij er samen met zijn twee zussen alleen voor. Ze moesten stoppen met hun school. Gelukkig krijgt het gezin veel steun van de Presbyteriaanse Kerk in Noord-Ghana. Elisha wordt nu opgeleid als kleermaker en zijn zus leert weven. De kerk geeft jongeren de kans een vak te leren en biedt alfabetisering aan mensen die nooit de kans hebben gehad naar school te gaan.

Kijk hieronder alvast de foto's voor een kijkje achter de schermen:

Ghana is een overwegend christelijk land, maar in het droge noorden zijn moslims in de meerderheid. Vooral het leven in afgelegen dorpen is een hele uitdaging met slechte wegen en tekort aan schoon drinkwater en elektra. Kerken in Noord-Ghana leiden sterke voorgangers op, die mensen kunnen ondersteunen. Ook leren kinderen de Bijbel lezen in hun eigen taal.