Liever ziek dan dood gaan door honger

Nigeria heeft veel ervaring met de bestrijding van epidemieën. Vanaf 28 januari bereidde Nigeria zich daarom al voor de komst van het coronavirus. Op 27 februari werd de eerste besmetting vastgesteld. Op 7 april zijn er 235 besmettingen vastgesteld, 5 doden en inmiddels ook 35 mensen genezen. Daarmee lijkt de pandemie voorlopig nog mee te vallen in Nigeria, maar het effect van alle preventieve maatregelen is niettemin enorm. Justina Mike van Kerk in Actie’s Nigeriaanse partner JPRM vertelt over de dramatische gevolgen voor arme mensen.

Verspreiding onder 200 miljoen inwoners voorkomen

De Nigeriaanse overheid heeft tot een lockdown besloten, zodat ze goed kunnen vaststellen waar besmettingen vandaan komen. Ze willen verspreiding onder de 200 miljoen inwoners in de kiem kunnen smoren. De Nigeriaanse media maakt de bevolking op allerlei manieren bewust van de corona-pandemie. De grote havenstad Lagos met wel 21 miljoen inwoners zit op slot. Veel mensen ontvluchten de steden naar hun dorpen. Duizenden mensen zijn gaan reizen, o.a. naar meer achtergesteld gebied in het noorden. Zij zijn niet getest en zitten niet in zelfisolatie. Als daar besmette mensen tussen zitten, kan de ziekte zich alsnog gaan verspreiden.

Justina Mike van JPRM: “We moedigen mensen aan om thuis te blijven. Maar hoe kunnen ze dat doen als ze dan niets verdienen en niets kunnen eten? We vertellen hoe de ziekte zich verspreidt en adviseren op afstand te blijven en hygiëne in acht te nemen. Maar hoe komen we aan hygiëne middelen en mondkapjes? Ik ga op pad om mensen bewust te maken van het virus, maar ook om mensen te mobiliseren om hulp te bieden. Ik tref huilende mensen, die me vertellen dat ze liever ziek worden, dan doodgaan van de honger.”

Kerken ook enorm getroffen

Militairen schieten hongerigen dood

Ze voegt er aan toe: “Militairen zijn niet behulpzaam. Gister zijn er nog vijf jongeren doodgeschoten, die buiten op zoek waren naar voedsel. In mijn woonplaats zijn er ook al twee doodgeschoten. Doden we mensen omdat we anderen willen beschermen om te sterven aan corona of geven we hen voedsel? Mijn kerk is voorlopig gesloten. Andere kerken in de omgeving zijn soms nog open. Online diensten zijn in mijn regio nog niet overal mogelijk. We moedigen mensen aan het thuis te doen. Mensen zijn bang, maar er zijn geen hulplijnen. Meer dan 6000 mensen wachten om getest te worden, maar er is hier nog geen testmateriaal. Geen voedsel. En ze doden onschuldige mensen, die naar buiten komen omdat ze honger hebben…We hebben hier veel gebeden nodig om te overleven…Bid voor ons, bid voor ons, bid voor ons…”

Download Voorbede en kerkbladbericht Nigeria.

Mala moest toekijken bij executies. Fatima’s kinderen zijn vermoord. Pastor Marks dorp werd in brand gestoken door de terroristen van Boko Haram. Maar ook andere gewelddadige groepen zijn actief. Zo zijn velen getraumatiseerd in Noordoost-Nigeria, waar in tien jaar tijd 20.000 mensen zijn vermoord en 4.000 ontvoerd. Totaal zijn ruim 2 miljoen door het conflict op de vlucht geslagen. Kerk in Actie biedt noodhulp om hongersnood te voorkomen en helpt christenen en moslims om hun leven samen te verbeteren.