Partner Kerk in Actie op Lesbos: ‘Afschuwelijke situatie bij kamp Moria’

Door meerdere branden is vluchtelingenkamp Moria op het Griekse eiland Lesbos vannacht grotendeels verwoest. Op het eiland is de noodtoestand uitgeroepen. Duizenden migranten zijn gevlucht, maar kunnen nergens heen. “Een afschuwelijke situatie,’ aldus Alice Kleinschmidt van Kerk in Actie partner Borderline op Lesbos. “Vrouwen en kinderen stonden in de kou, baby´s moesten overgeven vanwege de rook, ze hebben helemaal niets meer.”

De omvang van de schade in het vluchtelingenkamp is nog niet te overzien. “Sommige vuren branden nog steeds,” vertelt Alice. "Velen verblijven nu buiten in het open veld." Op het eiland is de noodtoestand uitgeroepen, aangezien de bijna 13.000 inwoners van het kamp zijn geëvacueerd en geen onderdak meer hebben. Hun tenten zijn volledig verdwenen.

Niets meer

Bewoners van het kamp vluchtten richting de hoofdstad Mytilini, maar werden tegengehouden door de politie. De burgemeester van Mytilini zegt dat er duizenden migranten op een snelweg staan, bewaakt door de politie. "Een heel moeilijke situatie, want sommigen zullen het coronavirus hebben." Toen de branden vannacht in volle hevigheid woedden, was de paniek groot. Alice: ‘Pasgeboren kinderen moesten overgeven door de rookontwikkeling, vrouwen en kinderen stonden daar in de kou. Ze hebben niets meer, zelfs geen water.”

Saskia Grit, die als vrijwilliger op Lesbos werkt, kan dit beamen. "Het grootste deel van het kamp is verloren door het vuur. Duizenden mensen sliepen gisteravond langs de kant van de weg en in de velden. Ze mogen van de politie niet naar de hoofdstad en zitten nu vast zonder tenten of enige schuilplaats."

Quarantaine

In vluchtelingenkamp Moria wonen zo´n 13.000 mensen, terwijl er plaats is voor 3.000. Veel mensen bivakkeren noodgedwongen in fragiele, zelfgemaakte bouwsels die wegwaaien als er veel wind staat. In de winter is het veel te koud, in de zomer veel te warm. Er is geen privacy en onvoldoende toegang tot sanitair en schoon water. Medische zorg is er nauwelijks, ook niet voor kwetsbare groepen als zwangere vrouwen, pasgeboren baby’s en mensen met een chronische ziekte. Het is er onveilig en er is veel geweld tussen verschillende bevolkingsgroepen. Tot overmaat van ramp werden deze week ook 35 coronabesmettingen geconstateerd. Vorige week werd het eerste geval gemeld, bij een Somalische man buiten het kamp, waarna de bewoners van het kamp in quarantaine gingen.

Meeleven

Kerk in Actie leeft mee met partnerorganisatie Borderline Lesvos, die - naast het geven van noodhulp aan vluchtelingen - een onderwijsprogramma heeft voor kinderen in kamp Moria, die nu geen onderkomen meer hebben.

Vorige week vroeg Kerk in Actie samen met andere hulporganisaties via deze brief opnieuw aandacht voor de schrijnende situatie van vluchtelingen in Griekenland bij de Tweede Kamer.

>> kerkinactie.nl/vluchtelingenlesbos