‘Please help us remember…’

‘Bzz. Bzz.’ ‘Bzz. Bzz.’ Mijn telefoon. Twee keer, twee korte trillingen. Een nieuwe mail. Doorgestuurd, vanuit Indonesië. De afzender blijkt de predikant te zijn die aan het hoofd staat van de kerk in Indonesië waar de Protestantse Kerk in Nederland partner van is. Het onderwerp van de mail is ‘Mijn kleine gebed’.

De predikant schrijft dat hij die ochtend opstond en nadacht over de moeizame tijd waarin de wereld verkeert. Ter bemoediging stuurt hij Kerk in Actie zijn kleine gebed van die dag:

"Father, we are tempted to worry about so many things.
Our world is a mess! Forgive us for focusing on anything or anyone but You. Thank You for the Bible that equips and empowers us to live each day.
Right now, we declare that You are our only Hope. Please help us remember that You really are in control. In Jesus’ Name, Amen"

Mijn ogen rustten bij de zin ‘Please help us remember that You really are in control’. Met de verhalen van Dreamhouse, Trukajaya en P3W hieronder in gedachten blijft die zin terugkomen. ‘Please help us remember…’ Hoewel het ‘in control’ zijn niet altijd makkelijk te verklaren is, helpen de verhalen uit Indonesië mij. Wellicht zijn het herinneringen aan het ‘in control’ zijn...

Menno Hanse, consultent Kerk in Actie

Dreamhouse
Het hart van de medewerkers van Dreamhouse klopt voor straatkinderen. In deze periode met de pandemie is dat uitdagend. Yogyakarta is namelijk een van de regio’s met de meeste besmettingen. De cijfers liegen er niet om: er zijn zo’n 2700 positieve gevallen, 73 mensen zijn overleden aan het virus en 1957 genazen ervan (cijfers van 2 oktober). Gelukkig laten ze weten dat het op dit moment goed met ze gaat. Tijdens de corona-crisis startte ze bijvoorbeeld met het leren handen wassen van de kinderen. Ze kunnen inmiddels weer opvang bieden voor een klein groepje kinderen. Daarbij merken ze dat er extra aandacht nodig is voor het huiswerk. Daarvoor hebben ze een aparte klas ingericht. De medewerkers van Dreamhouse merken dat de ouders behoefte hebben aan een luisterend oor en een plek om hun verhalen kwijt te kunnen. Door restricties kan dat op dit moment slechts minimaal.

Trukajaya
Ook de Javaanse boeren hebben de impact van de corona-crisis gemerkt. Dat betekende extra werk voor Trukajaya. Ze zijn druk bezig geweest met het opzetten van een online winkel. Op die manier kunnen de producten van de boeren blijvend worden aangeboden. Naast veel online activiteiten en ondersteuning, zijn er ook - heel praktisch - geiten bijgekomen. De regio’s waar Trukajaya werkt, hebben verschillende restricties gehad. De wonogiri regio is groen; alle activiteiten konden daar doorgang vinden. Zuid-Jojga is alleen sinds september weer toegankelijk. Ze zijn dankbaar voor de goede deelname van de gemeenschappen op de activiteiten. En, zeer belangrijk: iedereen bij Trukajaya is veilig en in goede gezondheid!

P3W
Op Papoea steunt Delta voor Indonesië het vormingscentrum P3W. Het doel is even helder als belangrijk: vrouwen opleiden zodat ze kunnen bouwen aan de samenleving en de kerk. De nood van de corona-crisis bracht ze ertoe om de afgelopen periode mondkapjes te naaien, dit ter vervanging van andere werkzaamheden die niet door konden gaan. Daarnaast hebben ze via de kerk een distributiesysteem opgezet voor groente. Door het met een vrachtwagentje buiten de stad bij de producenten in te kopen, hoeven die vrouwen nu niet zelf naar de markt om de groente te verkopen. Besmetting met Covid is daardoor minder groot. Door het distributiesysteem worden ouderen en een aantal organisaties van de kerk van groenten voorzien. Ook zij hebben daarmee minder kans op besmetting.

[Foto: Dreamhouse]

Overal in West Papoea zijn vrouwen actief betrokken bij de ontwikkeling van hun land en volk. Dat is hard nodig maar niet vanzelfsprekend in een maatschappij, waar vrouwen traditioneel voorbestemd zijn tot een leven binnenshuis. Veel van hen zijn nauwelijks opgeleid. Het vormingscentrum P3W leidt vrouwen op, zodat ze vol zelfvertrouwen kunnen bouwen aan de kerk en de samenleving.