Rechtszaken tegen slavendrijvers uitgesteld

Hoewel er in Ghana relatief weinig besmettingen, zieken en doden zijn vanwege de wereldwijde corona pandemie, hebben de Ghanezen wel veel last van de beperkende maatregelen die de overheid hen opgelegd heeft: reisbeperkingen, scholen dicht, maximaal honderd mensen per bijeenkomst (ook in kerken). Welke last heeft Challenging Heights hiervan bij de bestrijding van kinderarbeid in de Ghanese visserij?

Stop kindslaven in de visserij!

Uitdagingen vanwege corona

De reddingsoperatie die de organisatie twee keer per jaar uitvoert op het grote Volta Meer om daar kinderen te bevrijden en op te vangen, kon in april niet doorgaan. Inmiddels is dit in augustus 2020 hervat en werden twaalf kinderen gered en opgevangen, mede dankzij uw bijdrage.

De families waar al eerder bevrijde kinderen naar teruggekeerd zijn, hebben het natuurlijk zwaar vanwege alle beperkingen door corona. Een heel aantal hebben minder inkomsten, terwijl voedselprijzen omhoog gegaan zijn. Met hulp van donoren konden 375 vrouwen extra steun ontvangen. Het is heel belangrijk dat ze niet opnieuw in armoede vervallen, want dan wordt de verleiding groot om hun kinderen toch weer in de visserij te laten werken.

Nieuwe kinderslavernij voorkomen

Kerk in Actie draagt vooral bij aan preventie-maatregelen om te voorkomen dat steeds nieuwe kinderen in de visserij aan het werk gezet worden. De voorlichtende radio-campagnes konden natuurlijk gewoon doorgaan en konden tegelijk ingezet worden om voorlichting te geven over corona. Helaas moesten de rechtszaken tegen enkele kinderhandelaren en slavendrijvers uitgesteld worden. Tot nu toe zijn die nog niet hervat. Ook de trainingen van politieagenten en religieuze leiders zijn nog steeds uitgesteld. Maar van uitstel zal zeker geen afstel komen. Het recht zal zegevieren!

Dank voor uw steun!

In Ghana werken naar schatting 20.000 kinderen en jongeren onder dwang in de visserij. De organisatie Challenging Heights zet zich in om deze kinderen te bevrijden, op te vangen en te herenigen met familie. Door voorlichting wil men nieuwe uitbuiting voorkomen.

Gerelateerd nieuws

over dit project