Routekaart naar veiligheid

Rampen en oorlogen verdrijven mensen van huis en haard. Als vluchteling heb je te maken met verlies om wat je achterlaat en onzekerheid over wat je te wachten staat. Vluchten doe je dus niet zomaar. Sommige mensen moeten vluchten vanwege oorlogsgeweld, anderen vluchten voor politiek wanbeleid of zijn door klimaatveranderingen gedwongen te vluchten. Het onvoorstelbare aantal van 70,8 miljoen mensen is gedwongen op de vlucht.

Overal staan kerken klaar om vluchtelingen te ondersteunen. We werken aan een beter beleid voor vluchtelingen en geven advies aan plaatselijke kerken. Dat doen we in Nederland, maar ook en vooral wereldwijd. De meeste vluchtelingen worden namelijk in de regio opgevangen. Kerken zorgen voor eten, drinken, onderdak en ook voor opleidingen, zodat mensen weer zelf in hun inkomen kunnen voorzien. Kerk in Actie gelooft in delen en maakt, met uw steun, het werk van deze kerken mogelijk.

Op vrijdag 17 januari valt er bij donateurs van Kerk in Actie een brief in de bus met een folder die uit te vouwen is als een wereldkaart. In deze folder lichten we een zestal hulpprogramma’s van Kerk in Actie toe: in Griekenland, Syrië, Zuid-Soedan, Oeganda, Bangladesh en Colombia. Wie de folder wil bestellen om de oproep ‘Geef voor een veilige plek’ extra kracht bij te zetten, kan dat via de webwinkel doen.

[link naar landkaart in webwinkel]

De routekaart naar veiligheid die vluchtelingen volgen is gevaarlijk en grillig. De kerk biedt hoop tegenover de angst om opgepakt en uitgezet te worden. De wereldwijde kerk biedt opvang en toekomst, zodat vluchtelingen weer op adem komen en weerbaar worden om hun leven weer zelf op te pakken.