Situatie Lesbos nijpend: na de brand de regen

Na de brand in kamp Moria is in allerijl een nieuw kamp op Lesbos uit de grond gestampt. De omstandigheden zijn er slecht. Alice Kleinschmidt van Borderline, partner van Kerk in Actie op Lesbos, beschrijft de ‘tent chaos’. "Het is bedroevend om te zien hoe de geschiedenis zich keer op keer herhaalt. Er is nog steeds geen stromend water. De mensen wassen zich in zee. En het gaat kouder worden."

“Midden oktober regende het drie dagen flink. Niet achter elkaar, maar elke keer stroomt het kamp onder water. De infrastructuur is ​​absoluut verschrikkelijk. Het is bedroevend om te zien hoe de geschiedenis zich keer op keer herhaalt. Moria was eerder hetzelfde. Toen werden er enkele dingen verbeterd. Nu beginnen we met het nieuwe kamp weer vanaf nul. Er is nog steeds geen stromend water. De mensen wassen zich in zee. En het gaat kouder worden. Nu zijn de temperaturen tussen de 18 en 22 graden nog wel ‘OK’, maar stel je deze regen voor met harde wind en nul graden, dan gaan mensen dood van de kou.

Tent chaos

Tegelijkertijd zijn er minstens 5 grote NGO's (waaronder 2 Nederlandse) die alles in het kamp proberen te verbeteren, zoals ander plastic materiaal leveren, of de smalle paadjes tussen de tenten wat beter organiseren. Maar er is natuurlijk niets dat deze ‘tent chaos’ echt kan verbeteren. Volgens de UNHCR woont bijna 80% van alle asielzoekers nu in dit kamp.

Het PIKPA kamp dat gerund wordt door vrijwilligers mag van de regering tot nader order openblijven. De ontruiming is gelukkig uitgesteld … totdat het ministerie van migratie weer van gedachten verandert. Het Kara Tepe kamp voor kwetsbare vluchtelingen dat wordt beheerd door de gemeente Mytilini en UNHCR samen met enkele NGO’s, is ook nog open, maar we verwachten dat de regering dat langzaam aan wil gaan sluiten. We zullen zien.

Groter gebouw

We hebben ook goed nieuws. We hebben eindelijk het contract getekend voor een groter gebouw in het stadscentrum om de vluchtelingen een ​​veilige en gastvrije ruimte te bieden. Ons oude welkomstkantoor was echt te klein geworden. Nu kunnen we maar 20 mensen ontvangen. In de nieuwe situatie zouden we graag 50 tot 70 mensen tegelijk ontvangen. We hebben veel leerlingen en het is belangrijker dan ooit om mensen te kunnen ontvangen om een adviesgesprek te houden, aangezien er nu veel mensen worden overgeplaatst en ze zich moeten registreren met een fiscaal nummer en een bankrekening om later huisvesting te kunnen aanvragen in Athene of Thessaloniki enz. enz. Als alles klaar is stuur ik jullie er een bericht over! We zullen nog drie mensen aannemen om al het werk aan te kunnen en krijgen gelukkig ook steun van andere organisaties.

In het noorden van Lesbos blijft Borderline Lesvos de enige die non-foodartikelen geeft aan mensen die net op het eiland arriveren. De aantallen mensen die komen zijn momenteel vrij klein, misschien maar 100 mensen de hele maand. Ik heb zojuist 100 paar schoenen besteld, want als mensen uit de bootjes stappen hebben ze meestal niks fatsoenlijks meer aan hun voeten.”

Volgens cijfers van de UNHCR die Alice ons stuurde zijn er in de week van 5-11 oktober 29 mensen aangekomen op Lesbos. In die week verlieten 1.015 mensen het eiland naar het vasteland van Griekenland, terwijl dat de week ervoor 909 waren.

Geef licht aan vluchtelingenkinderen in Griekenland

Natte tenten, onvoldoende sanitair en te weinig eten. Zo wachten duizenden bange kinderen in Griekse vluchtelingenkampen op de winter die komt. Ze zijn hier, soms helemaal alleen, aangekomen vanuit het Midden-Oosten , Azië en Afrika, op zoek naar warmte en veiligheid. Is dit de plek waar ze eindigen? Met Kerst komen we voor hen in actie. Geef licht aan vluchtelingenkinderen in Griekenland! Doe mee met uw gemeente >> kerkinactie.nl/kerst