Voedseltekorten dreigen voor karitéboerinnen Ghana

De corona-pandemie heeft nadelige gevolgen voor het werk voor de karitéboerinnen in Noord-Ghana. De organisatie had net met steun van Kerk in Actie een aantal gemotoriseerde karren (genaamd tricycles) gekocht, waarmee boerinnen hun kariténoten en karitéboter kunnen vervoeren. Voor de verspreiding van deze vervoersmiddelen moet men nu wachten op de ontwikkelingen rond corona.

Lockdown en sociale afstand

De grote steden Accra en Kumasi in het zuiden van Ghana zijn helemaal op slot door een ‘lockdown’. Verder zijn door het hele land bijeenkomsten van meer dan 25 personen verboden en moet iedereen minstens 2 meter afstand houden. Er worden geen kerkdiensten of andere sociale gebeurtenissen gehouden.

Trainingen en bouwactiviteiten liggen stil

De trainingen in de dorpen kunnen niet doorgaan, vooral ook omdat vervoer nog maar zeer beperkt toegestaan is.Ook heeft de Presbyteriaanse Kerk er last van dat bouwmaterialen die ze normaal uit Accra en Kumasi laten komen, nu niet vervoerd kunnen worden. Ze kunnen wel van elders komen, maar de prijzen zijn zo enorm gestegen door de corona-crisis, dat men besloten heeft bouwactiviteiten voorlopig even uit te stellen. De bouw van nieuwe opslagplaatsen voor kariténoten (sheanoten) en nieuwe werkstations om karitéboter (sheaboter) te maken laat dus nog even op zich wachten.

Voedseltekorten dreigen zonder notenverkoop

Het plukseizoen van de kariténoten breekt zeer binnenkort weer aan. Veel families zijn behoorlijk afhankelijk van de inkomsten die ze van de noten krijgen. Inkomsten die juist nu zo hard nodig zijn om honger te voorkomen. Aan het einde van deze droge periode hebben de meeste families hun oogst van eigen land opgegeten. Als de vrouwen van april tot juni vanwege de corona-pandemie niet naar hun land kunnen om de noten te rapen, zal dat ongetwijfeld tot voedseltekorten gaan leiden.

Bidden dat we normale leven snel kunnen hervatten

Alhassan van de landbouworganisatie van de Presbyteriaanse Kerk vertelt: “We bidden heel hard dat het virus de kop in gedrukt zal worden, zodat we het normale leven weer kunnen hervatten. In de dorpen is er angst en paniek over het virus. Onze overheid en andere organisaties doen er alles aan om uitbreiding van het virus in ons land tegen te gaan.”

Op 15 april zijn 611 mensen met besmetting bekend van de 30 miljoen inwoners in Ghana. De Presbyteriaanse Kerk in Ghana stuurde een Paasboodschap naar haar gemeenteleden en mede-christenen in de wereld:

(Foto's zijn net voor de lockdown genomen)

Ghana is een overwegend christelijk land, maar in het droge noorden zijn moslims in de meerderheid. Vooral het leven in afgelegen dorpen is een hele uitdaging met slechte wegen en tekort aan schoon drinkwater en elektra. Kerken in Noord-Ghana leiden sterke voorgangers op, die mensen kunnen ondersteunen. Ook leren kinderen de Bijbel lezen in hun eigen taal.

van dit project