Waarom zijn mijn ouders vermoord, God?

Naomi (11) en Umar (10) uit Noordoost-Nigeria maken het grootste leed mee dat een kind kan overkomen: hun ouders worden vermoord door Boko Haram. Hoe kunnen ze ooit nog geloven in de goedheid van mensen en in de goedheid van God? Nigeriaanse kerken zijn in de leer gegaan bij Rwandese kerken, die de trauma's van de genocide moesten verwerken. De kerk geeft niet alleen trainingen aan volwassenen, maar ook aan kinderen. Rose schreef een klaagbrief aan God, waarin ze Hem vroeg waarom haar ouders vermoord zijn. Umar tekent alleen maar pistolen, die hem telkens weer herinneren aan de moord.

(Bijbel)verhalen kunnen troost bieden

De kerken in Nigeria bieden 3-daagse trainingen aan deze kinderen. Iedere dag horen de kinderen twee verschillende verhalen, die hen herkenning, troost en houvast kunnen bieden: het verhaal van een jongen (Sami) en een meisje (Rose), die meemaken wat deze kinderen zelf doorstaan hebben. En de bijbelverhalen over de Schepping of over Jozef, die door zijn broers verkocht wordt naar Egypte. De kinderen doen diverse spellen en activiteiten om het geleerde te verwerken. Ze maken tekeningen, die ze mee naar huis kunnen nemen en worden gestimuleerd er met hun verzorgers over te praten. Ook leren ze bijbelverzen uit hun hoofd, die hen troost kunnen bieden.

Wat geeft de kerk deze kinderen mee?

• God heeft de wereld goed gemaakt en jij bent belangrijk voor God
  • Zonde en dood zijn in de wereld gekomen: nare dingen gebeuren
  • We zijn gewond, omdat het leven niet gaat zoals God bedoeld heeft (Jozef wordt door zijn broers verkocht)
  • Je kunt je alleen voelen, zoals Jozef in Egypte, maar God is toch bij je
  • Relaties kunnen mislukken, zoals Jozef die in de steek werd gelaten door de schenker en de bakker
  • Omgaan met verlies en rouw: kinderen tekenen hun verlies: een aangevallen dorp, een dorp zonder hoop, en eeen dorp waar men opnieuw begint
  • Hoe kun je je wapenen tegen het nare wat je overkomt
  • Kinderen brengen hun angsten bij het kruis van Jezus, waar het verbrand wordt
  • Hoe kun je in de knoop raken en daar weer van loskomen
  • Twee muren: 1 vol met nare dingen en stenen met fijne dingen erop. De nare muur wordt afgebroken, de fijne muur opgebouwd.

Trouw blijven en er zijn voor deze kinderen

Een kerk is geen hulpverlenende instantie die even langskomt en weer vertrekt. Een kerk blijft nabij in het leven van kinderen. Als je het meest verschrikkelijke meemaakt wat deze kinderen in Noordoost-Nigeria is overkomen, dan is het onbetaalbaar als een kerk er voor je is en je nabij blijft in alle ellende. Als mensen in die kerk jou er doorheen sleept, want je moet verder.

Steun traumahulp van Nigeriaanse kerken

Helpt u de Nigeriaanse kerken er te zijn voor kinderen als Naomi en Umar?
Geef uw gift online. Dank u wel!

Mala moest toekijken bij executies. Fatima’s kinderen zijn vermoord. Pastor Marks dorp werd in brand gestoken door de terroristen van Boko Haram. Maar ook andere gewelddadige groepen zijn actief. Zo zijn velen getraumatiseerd in Noordoost-Nigeria, waar in tien jaar tijd 20.000 mensen zijn vermoord en 4.000 ontvoerd. Totaal zijn ruim 2 miljoen door het conflict op de vlucht geslagen. Kerk in Actie biedt noodhulp om hongersnood te voorkomen en helpt christenen en moslims om hun leven samen te verbeteren.