We hopen dat de wereld ons wil bijstaan

“Het hele land is in shock. De verwoesting is onbeschrijfelijk. Middenin een enorme economische crisis vanwege de corona pandemie gebeurt nu dit afschuwelijke drama.” Sylvia Haddad is directeur van een onderwijsinstelling voor kinderen en jongeren in vluchtelingenkampen in Libanon. Vanuit haar woonplaats Beiroet beschrijft Sylvia de totale ontreddering van de Libanezen.

Kerk in Actie neemt deel aan Giro555 - geef ook:

Samen in actie voor Beiroet

Ik denk aan een aardbeving of bombardement

Ik denk aan mijn kinderen en kleinkinderen

“Op mijn radio op batterijen luister ik naar de afschuwelijke berichten en besef langzaam welke horror ons treft. Als de elektriciteit het weer doet, kijk ik op televisie naar alle beelden. Dan gaat de bel. Mijn kleinkinderen, die met hun ouders een paar dagen in de bergen waren, staan voor deur. “Ons huis is geraakt, papa en mama zijn kijken.” Als ze een tijd later bij ons aankomen, vertelt het gezicht van mijn dochter alles al. Het appartement, anderhalve mijl van de explosie, is ernstig beschadigd en ook binnen is het meeste verwoest. We kijken elkaar aan en danken God dat ze niet thuis waren.”

Zoveel mensen, gebouwen en essentiële goederen verwoest

“De volgende morgen wordt pas echt duidelijk welke ramp zich heeft voltrokken. De haven van Beiroet is weggevaagd. Een groot deel van de ruim duizend havenarbeiders is verdwenen onder het puin of in de zee. De grootste graansilo met ruim 85 procent van de tarwe van ons land, is weg. Net als zoveel containers met essentiële benodigdheden als medicijnen en voedsel. Gebouwen rondom de haven zijn enstig verwoest, waaronder de prachtige oude Libanese gebouwen in en rond het historische Jemaizeh street. Op straat zie je mensen op zoek naar geliefden. Met hun foto geklemd op de borst gaan ze langs elk ziekenhuis en mortuarium.”

Haven en ziekenhuizen ernstig getroffen

“De gevolgen van deze explosie zijn desastreus. In de haven kunnen geen goederen meer binnenkomen. Dit terwijl Libanon 80 procent importeert van wat ze consumeert. De timing kon niet slechter. Al maanden teistert een economische crisis ons land. Honderdduizenden mensen kunnen geen voedsel, medicijnen of brandstof meer kopen. Ondertussen gaat het coronavirus rond, die dus al een enorme druk op de ziekenhuizen legde. Door de explosie werden drie grote ziekenhuizen ernstig geraakt. Om gewonden te helpen, verleent medisch personeel nu eerste hulp op hun parkeerplaats.”

Jongeren uit vluchtelingenkampen verlenen hulp

“De Palestijnse kampen liggen ver van de haven. Toch voelden onze twee onderwijscentra die het dichts bij Beiroet liggen, de explosie. Ramen en deuren sneuvelden en mensen renden in paniek rond in angst voor een aardbeving. De jongeren van het centrum in het vluchtelingenkamp zijn getraind om zich in te zetten voor kwetsbare en oudere mensen. Ze doen wat ze kunnen om te helpen.”

Geef ook: Samen in actie voor Beiroet.

Miljoenen Syriërs zijn hun land ontvlucht en onder meer terecht gekomen in de buurlanden Libanon, Jordanië en Irak. Vluchtelingen leven daar in extreme armoede en proberen zo goed en zo kwaad als dat kan een nieuw bestaan op te bouwen. Vaak is dat lastig, omdat zij geen werk kunnen vinden. Daarom ondersteunt Kerk in Actie Syrische vluchtelingen en arme lokale families met een opleiding in sectoren waar veel vraag is naar personeel, of met het opzetten van een eigen bedrijf.

Gerelateerd nieuws

over dit project