48.000 Haïtianen kregen hulp na aardbeving

Op 14 augustus 2021 werd het zuiden van Haïti getroffen door een zware aardbeving. Er vielen 2200 doden, 12.000 gewonden en 80.000 huizen raakten beschadigd. Dankzij trouwe steun vanuit kerken en donateurs kon Kerk in Actie in het eerste jaar 600.000 euro beschikbaar stellen voor hulp. Samen met haar wereldwijde kerkelijk netwerk kon Kerk in Actie tot nu toe 48.000 mensen hulp bieden via 10 Haïtiaanse kerken en organisaties.

Wat voor hulp konden we bieden?

Bij noodhulpacties werken we nauw samen met ons wereldwijde kerkelijke netwerk en bundelen we de krachten als protestantse kerken op alle continenten. De bijdrage van Kerk in Actie is 17 procent van deze gezamenlijke hulp. Wat konden we als protestantse kerken wereldwijd samen doen?

• 6.000 mensen steunen met water en hygiëne: ze kregen zeep en uitleg om ziektes te voorkomen. We repareerden hun drinkwatervoorzieningen.
  • 8.000 mensen kregen hulp om hun land weer te bewerken met goed landbouwgereedschap en betere methodes
  • 9.000 mensen vonden onderdak met noodzakelijke inrichting: nieuwe huizen, reparatie van huizen, huishoudelijke artikelen
  • 9.000 mensen kregen geld: giften en leningen om zelf geld te kunnen verdienen
  • 6.000 mensen kregen psychosociale hulp: zowel traumaverwerking als ook praktische hulp om mensen weer op weg te helpen na de ramp
  • 10.000 mensen leerden hoe ze zich het beste tegen dit soort rampen kunnen weren.

Nieuwe aardbevingsbestendige huizen

Marie Nusia zorgt voor haar vier kleinkinderen. Ze raakte haar huis en haar neef kwijt door de aardbeving. Er werd een stevig nieuw huis voor haar gebouwd. Ze leverde daarbij zelf stenen en hout en voorzag de bouwvakkers van voedsel. Een combinatie van hout, steen en metaal maakt dat haar huis nu beter bestand is tegen een nieuwe aardbeving of storm. Met dit huis kan ze 25 tot 30 jaar vooruit, veel langer dan de meeste andere huizen die herbouwd worden. Bovendien is het gemaakt van materialen die lokaal verkrijgbaar zijn, waardoor ze haar huis ook makkelijker kan repareren, mocht dat nodig zijn. Marie kreeg in de tussentijd veel steun van haar buren.

Getroffenen bepalen de hulp met elkaar

Meer dan voorheen lieten we mensen die getroffen zijn in zelfhulpgroepen samen bepalen wat  waar het geld als eerste aan besteed moest worden. Sommigen wilden dat wegen eerst gerepareerd werden, zodat ze weer naar de markt konden gaan om hun waren te kopen en verkopen. Anderen wilden eerst de drinkwatervoorziening repareren. Ze vroegen ook om middelen om zelf geld te kunnen verdienen. En om sociale activiteiten en informatie voor jongeren hoe je je tegen rampen kunt weren. Haïtianen hebben al veel vaker dit soort rampen meegemaakt en daar lering uit getrokken. Door zelf de volgorde van hulp te bepalen, houden ze meer grip op hun leven.

Samen de weg repareren
Bewoners werken samen aan herstel van de wegen

Hulp in extreem moeilijke omstandigheden

Er is veel armoede in Haïti: 44% van de bevolking heeft onvoldoende te eten. Om diverse redenen is het extreem moeilijk hulp verlenen in Haïti:

• Hetzelfde gebied werd in 2016 getroffen door een zware orkaan.
  • Veel wegen zijn ook vernietigd en daardoor niet of slecht begaanbaar.
  • De politiek is zeer instabiel, nadat de president kort voor de aardbeving vermoord is.
  • Er zijn criminele bendes met veel macht, die vanalles ontregelen en waardoor het ook gevaarlijk is voor hulpverleners om in het gebied te reizen.
  • Ook corona zorgde voor veel problemen.
  • De Haïtiaanse overheid heeft door dit alles grote problemen en kan zelf nauwelijks hulp bieden, waardoor veel bewoners op zichzelf zijn aangewezen.

Dankzij ons kerkelijk netwerk staan we dicht bij de bevolking en kunnen we hulp bieden aan de allerarmsten. We willen ook komend jaar nog graag doorgaan met die hulp met het geld dat we daarvoor al ontvangen hebben via donaties. We houden nauwlettend in de gaten dat het geld op de juiste plek terecht komt en of hulp verlenen veilig kan.

Bedankt voor jullie steun aan Haïti. Samen zijn we de kerk in actie: in Nederland en in Haïti.