Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Alfabetiseringsles China is belangrijke ontmoetingsplek voor eenzame ouderen

Iedere zaterdag geeft de zestigjarige Niu Cuihua alfabetiseringsles aan vijftig ouderen. De ouderen leren er lezen en schrijven aan de hand van Bijbel. De les biedt hen echter meer dan dat: het is een liefdevolle plek waar ze elkaar ontmoeten, en steun vinden bij elkaar.

Elke zaterdagmiddag geeft Niu les in een plattelandskerk in de regio Shandong, in China. “Er komen steeds zo’n 50 ouderen tussen de 50 en 80 jaar. Van het Bijbelgenootschap hebben we voor iedereen een Bijbel en een lesboek gekregen.”

Vergeten ouderen

Niu legt uit waarom de les meer is dan alleen een alfabetiseringscursus. “Veel van deze ouderen zijn zogenaamde ‘vergeten ouderen”, vertelt ze. “Ouderen wiens kinderen naar de stad zijn getrokken om daar te werken, en die alleen achterblijven, aan hun lot overgelaten.”

Steun aan elkaar

Niu ziet het als haar belangrijkste missie om deze ouderen een liefdevolle omgeving te bieden, waar ze steun ervaren van haar en van elkaar, terwijl ze Gods woord leren lezen. Daarom is de les een soort een mini-kerkdienst. “We beginnen met aanbidding, lezen daarna uit de Bijbel en sluiten af met tijd voor gebed. We delen wat ons bezighoudt, en bidden voor elkaar. Het is als een fellowship-groep."

'Dank onder alle omstandigheden'

Niu, die eerder darmkanker overleefde, werd zelf in 2008 christen. “Ik woonde toen samen met mijn dochter een kerkdienst bij, nadat haar huwelijk op de klippen was gelopen. Daar raakte Christus ons met allebei met Zijn liefde aan. Als ik geen christen was geworden, zou ik nu in angst voor de dood leven, ook al ben ik van kanker genezen. Door Christus ben ik niet bang meer voor het onbekende. Ik houd me vast aan wat de Bijbel zegt in 1 Thess. 5:16-18: ‘Verheug u altijd, bid zonder ophouden, dank onder alle omstandigheden…’”

Photo by Chris Liu on Unsplash

Was deze informatie zinvol?
We hebben je feedback ontvangen, dankuwel!

Om deze pagina verder te verbeteren zijn wij benieuwd waarom u deze pagina wel of niet zinvol vond. U kunt ons helpen door de onderstaande vragen in te vullen.

Mogen we je contactgegevens voor eventuele verdere vragen? (niet verplicht)

Andere verhalen

Uit dit project