Alice: “Maak de reis van vluchtelingen veilig”

Borderline Lesvos, partner van Kerk in Actie, helpt vluchtelingen die vastzitten op het Griekse eiland Lesbos. Ze bieden eerste hulp en informatie aan vluchtelingen die met bootjes aankomen op de kust van Lesbos. Maar ze vragen ook aandacht voor de oorzaken van de problemen.

Alice, 36 jaar, over haar werk als coördinator bij Borderline Lesvos

Hoe vertel je jouw verhaal?

“Als het gaat te vertellen wat er hier op Lesbos gebeurt doe ik dat het liefst persoonlijk. Ik begin met heel eenvoudig en eerlijk uit te spreken wat we hier meemaken. Ik woon en werk nu vijf jaar hier. Ik probeer te vertellen over het dorp waar ik woon, wat de buren, de lokale bevolking of vluchtelingen te zeggen hebben. De dingen hier zijn zo ongelooflijk, met duizenden daklozen op een klein eiland. Ik noem de vluchtelingen dakloos, er is geen andere manier om te beschrijven hoe ze moeten leven. En dan al die kinderen. Ik herhaal eigenlijk jaar na jaar hetzelfde verhaal. De winter komt, de kinderen hebben het ijskoud, veel vluchtelingen gaan er psychisch aan kapot…”

Hoe ga je om met je team?

“Ik probeer ik altijd eerlijk te zijn, mensen aan te moedigen en te accepteren voor wat ze zijn en niet te veel te veranderen. Ik probeer hun werk te waarderen en ze te helpen beter te worden door ze informatie te geven. Met warme woorden en vooral een vrolijk gezicht bereik je meer!”

Verhaal gaat verder onder foto

Kun je iets meer zeggen over contacten met andere organisaties?

“Met de lokale autoriteiten heb ik niet zoveel contact, maar wel met andere organisaties, zoals de UNHCR en andere NGO's om de krachten te bundelen, en natuurlijk vooral contact met de vluchtelingen zelf, anders zou ons werk nergens op slaan.”

Hoe slaag je erin om hulp te blijven bieden?

“Alles hangt af van een goed team en van een lange adem, ik ben blij dat we kunnen werken met mensen die op Lesbos wonen en zelf goede netwerken hebben en dat we hen een salaris kunnen bieden. Met dit als basis kunnen we langdurig en flexibel mensen in nood helpen. Alles wat we doen, van noodhulp tot onderwijs, tot integratie en raadpleging van vluchtelingen, is eigenlijk heel eenvoudig. Er zijn dingen waar mensen om vragen, dus we proberen te helpen. We komen niet met een groot plan en proberen het uit te voeren, nee, we zien de kleine behoeften en daar helpen we mee. Op een heel menselijke, flexibele, individuele manier. We prijzen ons gelukkig dat we langdurige partners hebben, zoals Kerk in Actie, die ons vertrouwen en de manier waarop we werken ondersteunen. Zo kunnen we ons concentreren hoe we het leven van de mensen die hier lijden een beetje beter kunnen maken, in plaats van dat veel aandacht weglekt naar fondsenwerving campagnes.”

“We kunnen geen openbare school zijn, maar in ieder geval een klein onderwijsproject, we kunnen mensen geen normaal leven bieden, maar ze er wel een beetje dichterbij brengen, een CV schrijven, ze een fiscaal nummer geven. Ook kunnen we geen veilige doorgang bieden aan asielzoekers naar Europa, maar we kunnen ze wel in ieder geval een warme jas geven.”

Wat moet er volgens jou gebeuren?

“Kijk, voor mij is de situatie heel duidelijk, we mogen ‘No way’, absoluut niet accepteren dat Fort Europa mensen dwingt deze reis over water te maken. Er zijn al te veel mensen omgekomen. De opvang is al te lang ondermaats. We moeten niet meer containers of tenten sturen, deze mensen moeten vrij zijn om te gaan waar ze heen willen. Er moeten procedures voor humanitaire visa worden ingevoerd. Er zijn zoveel vluchtelingenkampen van de UNHCR in de wereld waar mensen makkelijk asiel zouden kunnen aanvragen en een vliegticket kopen, in plaats van een levensgevaarlijke reis te wagen. Nu riskeren ze hun leven, verliezen hun hoop hier op dit gevangeniseiland. Waarom? Omdat Europa denkt dat ze hier niet horen. Mensen reizen nu eenmaal om bescherming en een beter leven te zoeken. Dus laat ze dat doen.”

Wat kunnen mensen in Nederland doen?

“Elk land in Europa kan zijn rol spelen. Hoeveel vluchtelingen en migranten wil Nederland opvangen? En probeer vervolgens menselijke manieren te vinden waarop mensen dit veilige gebied kunnen bereiken. Laat ze niet doodgaan buiten de nieuwe hekken, muren en wateren! De meeste mensen hier komen uit Afghanistan, Syrië, Iran, de Democratische Republiek Congo, Somalië. In al deze landen zijn er gewelddadige conflicten, oorlog, of terrorisme. Is het zo moeilijk om ze een kans op veiligheid te geven in landen waar het aantal jongeren relatief klein is? We kunnen ze hier blijven helpen, maar daarmee geven we hen niet het nieuwe leven waar deze mensen op hopen. Een plek om een ​​nieuw leven te beginnen. Neem alsjeblieft een paar van deze lieve families op als je buren. Je zult er geen spijt van krijgen. Dat is menselijk. Niet de muren en de hekken.”

Een beter leven voor vluchtelingenkinderen in Griekenland

Natte tenten, onvoldoende sanitair en te weinig eten. Zo wachten duizenden bange kinderen in Griekse vluchtelingenkampen op de winter die komt. Ze zijn hier, soms helemaal alleen, aangekomen vanuit het Midden-Oosten, Azië en Afrika, op zoek naar warmte en veiligheid. Is dit de plek waar ze eindigen? Met Kerst komen we voor hen in actie. Geef licht aan vluchtelingenkinderen in Griekenland!

Geef ook voor vluchtelingenkinderen

Lees ook:

Nog altijd zijn er miljoenen mensen over de hele wereld op de vlucht. Op zoek naar veiligheid stranden mensen uit landen als Syrië, Afghanistan en Iran in Griekenland. Hier wacht hen een moeilijke en onzekere tijd. Kerk in Actie ondersteunt drie organisaties die hen opvangen, begeleiden en hen voorzien van voedsel, kleding, zorg en onderwijs.

Blijf op de hoogte van Opvang voor gestrande vluchtelingen