‘Als we allemaal iets kleins doen, zetten we samen iets groots neer’

Volgende week gaan meer dan 5.000 collectanten door heel Nederland huis-aan-huiscollecteren voor Kerk in Actie. Zij vragen daarmee aandacht en uiteraard steun voor de schrijnende en uitzichtloze situatie van veel vluchtelingenkinderen in Griekenland. Als er wordt aangebeld, geef je dan gul? Of doe zelf mee met een digitale collectebus! Alle steun is meer dan welkom.

Henk van Wijnen uit Zwolle is een van deze duizenden collectanten. Hij heeft meteen ja gezegd, toen ze hem vroegen. “Ik heb niet eens in mijn agenda gekeken, en er ook niet bij stilgestaan dat het best koud kan zijn in december. Het gaat hier immers om mensen! Ieder mens is een schepsel van God en heeft recht op een menswaardig bestaan. De situatie van vluchtelingenkinderen in Griekenland is zó schrijnend, dat mag zo niet doorgaan.” Ook Frouwke van der Naalt uit Grootegast collecteert mee. “Wat die kinderen in Griekenland meemaken… Ze hebben er niet om gevraagd en part noch deel aan de situatie. Ik vind dat een vreselijke gedachte." Frouwke is betrokken bij de voetbalclub en heeft daar ook andere mensen gevraagd om te collecteren. “Als we allemaal iets kleins doen, kunnen we met elkaar iets groots neerzetten!”

Mensen verliezen hier alles

Henk, Frouwke en de duizenden anderen collectanten willen zoveel mogelijk geld ophalen om vluchtelingenkinderen in Griekenland een beter bestaan te bieden. De collecteopbrengst wordt onder meer besteed op het Griekse eiland Lesbos. Daar werkt Kerk in Actie samen met partnerorganisatie Borderline Lesvos, om vluchtelingen te helpen met eerste levensbehoeften als voedsel, kleding en onderwijs. Alice Kleinschmidt, medewerker van Borderline, beschrijft de hachelijke situatie ter plekke: “Veel mensen bivakkeren noodgedwongen in fragiele bouwsels. In de winter is dat veel te koud", vertelt ze. “Mensen hebben totaal geen privacy, en onvoldoende toegang tot sanitair en schoon water. Medische zorg is er nauwelijks, ook niet voor kwetsbare groepen als zwangere vrouwen, pasgeboren baby’s en mensen met een chronische ziekte. Er is geen hulp voor getraumatiseerden en het is er onveilig. Er is veel geweld, ook seksueel, tussen verschillende bevolkingsgroepen.” Wat het extra zwaar maakt, is de uitzichtloosheid. “Mensen verliezen hier alles”, zegt Alice. “Hun vrijheid, hun hoop, hun waardigheid.”

Collecteer online mee

Je kunt zelf ook meedoen om geld in te zamelen voor vluchtelingenkinderen in Griekenland. Maak je eigen online collectebus aan en collecteer vanuit huis! Met de stappen onderaan dit artikel maak je heel eenvoudig je eigen collectebus aan.

Coby van der Kolk (67 jaar) uit Harderwijk collecteert volgende week mee, maar heeft onlangs ook voor het eerst online gecollecteerd. “Ik ben helemaal niet zo handig met mobiele telefoons en computers, maar het online aanmaken van een collectebus was gelukkig eenvoudig. Via mijn mobiele telefoon heb ik een online collectebus aangemaakt en vervolgens via Whatsapp gedeeld met familie en vrienden. Binnen een paar dagen had ik meer dan € 300 opgehaald! Dat had ik nooit verwacht!”

Zo maak je je eigen online collectebus:

1. Ga naar kerkinactie.digicollect.nl en klik op ‘collectebus aanmaken’.
  2. Vul je gegevens in en deel de collectebus via sociale media als Facebook en Whatsapp en via e-mail.
  3. Onder tips & tricks vind je kant-en-klare teksten en inspirerende voorbeelden.

Direct doneren voor vluchtelingenkinderen

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief