Ari (10) is besmet met hiv en staat er alleen voor

Je zult maar als baby ter wereld komen met het hiv-virus. Dat overkwam Ari uit Rwanda. Zijn moeder Solange ondersteunt hem onvoldoende. Dan sta je er als kind tamelijk alleen voor. Maar hulpverlener Jean de Dieu is letterlijk zijn Godsgeschenk en redding.

Uitgebuit door de huiseigenaar

De jonge Ari heeft al veel volwassen problemen. Het gezin is erg arm. Het huis waar hij met zijn moeder en broertjes en zusjes woont, is niet van henzelf. Ze mogen er wonen zolang ze maar hard werken voor de eigenaar. Ze zijn compleet afhankelijk van deze man en worden uitgebuit door hem. Ze moeten zijn koeien en varkens iedere dag gaan voeren en zijn overgeleverd aan zijn grillen.

Besmet met het hiv-virus

Zowel Ari als zijn moeder zijn besmet met het hiv-virus. Zijn huid ziet er slecht uit en hij is vaak ziek. Gelukkig krijgt hij anti-aids-pillen, maar die moet hij altijd ongezien innemen, omdat hij buurkinderen anders niet meer met hem willen spelen. Hulpverlener Jean de Dieu bezoekt het gezin regelmatig en houdt Ari’s situatie nauwlettend in de gaten. Omdat goede voeding erg belangrijk is voor de opname van de medicatie, krijgt Ari elke week melk om zijn gezondheid te verbeteren. Ook wordt hij ondersteund met schoolgeld en een zorgverzekering.

Onveilig thuis

Lange tijd voelde Ari zich niet veilig thuis. Zijn moeder Solange nam voortdurend andere mannen mee naar huis, die onaardig waren. Solange steunde haar gezin onvoldoende. Jean de Dieu besprak dit met Solange op een liefdevolle manier tot zij zelf tot inzicht kwam. Solange vertelt nu: “Mijn kinderen hebben een slecht voorbeeld gehad, want ik had steeds verschillende mannen. Ik dacht dat ik ze nodig had, maar ze hielden niet eens van mijn kinderen.” Nu doet ze dat niet meer. Een hele opluchting voor het gezin!

Het gezin versterken

Jean de Dieu wil dat Solange op eigen benen leert staan en niet meer uitgebuit wordt door de huiseigenaar. Daarom helpt hij haar om een eigen bedrijfje te starten.
Voor Ari is hij als een vaderfiguur. Hij bemoedigt hem voortdurend: “Het zal niet zo slecht blijven als nu. Probeer geduldig en moedig te zijn. Het wordt beter!” Juist deze vriendschap is van levensbelang voor Ari.

Contact met lotgenoten

Voor Ari is zaterdag de mooiste dag van de week. Dan hoeft hij thuis niet te werken en brengt hij de hele dag door met leeftijdsgenoten bij Jean’s organisatie Mwana Ukundwa. Voor hem een belangrijke dag met goede gesprekken over hiv, medicatie, voedzaam eten en theater, waarin de kinderen op speelse wijze met serieuze thema’s bezig zijn.

Bekijk de film over Ari.

Via Kerk in Actie kunt u Jean de Dieu en zijn organisatie ondersteunen om meer kwetsbare kinderen te bemoedigen, van voeding, schoolgeld en een sterker gezin te voorzien. Helpt u mee?

Bestel gratis het boek Mensen van Hoop. Christenen in Rwanda via www.kerkinactie.nl/mensenvanhoop.

Wat begon als een opvangcentrum voor weeskinderen na de genocide van 1994 in Rwanda, groeide uit tot een stevige organisatie voor kinderen en verzorgers, die te maken hebben met hiv en kinderen die geen veilig thuis hebben. Kinderen worden thuis bezocht, krijgen hulp op school. Verzorgers ontvangen steun met goed voedsel, inkomen en een zorgverzekering. Via sport en spel leren kinderen omgaan met hun ziekte. Want ook als je met hiv besmet bent, ligt er nog een hele toekomst voor je.

Blijf op de hoogte van Kwetsbare kinderen een veilig thuis bieden