Armoede geeft ruzie, goede oogst brengt vriendschap

Abiba en Memunatu wonen in het droge noorden van Ghana. Een bijzondere regio waar karitébomen groeien. De karitéboter die je daarvan kunt maken is tegenwoordig heel gewild in veganistische boter en in cosmetica. Een uitgelezen kans dus voor arme boerinnen om hun leven te verbeteren. Boerin Abiba leerde karitéboter maken en Memunatu leerde hoe ze meer geld voor haar noten kan krijgen. Helpt u mee om meer vrouwen deze kans te bieden? Juist in deze corona-tijd is dat extra welkom.

Steun de karitéboerinnen: doneer nu!

Kariténoten van karitébomen

Abiba en Memunatu hebben beiden een stuk land van een hectare, waar ze maïs, rijst, sojabonen en pinda’s verbouwen voor eigen gebruik. In december bloeien hier de karitébomen. Een prachtig gezicht. Nog mooier vinden de vrouwen de kariténoten, die ze van mei tot en met augustus tijdens het regenseizoen kunnen rapen.

Geld voor school, kleding en voedsel

Abiba vertelt: “Vroeger gebruikten we deze noten alleen voor onszelf: we maakten er boter van om mee te koken en voor onze huid. Maar tegenwoordig is iedere vrouw na de verkoop van haar oogst sterk. Dan hebben we geld voor de school van onze kinderen en voor kleding.” De noten helpen hen om de droge tijd zonder honger door te komen.

De landbouworganisatie van Ghanese kerk leerde Abiba en Memunatu om meer te halen uit hun kariténoten. En met succes. Memunatu (40) heeft zich aangesloten bij een vrouwengroep. Sindsdien verkoopt ze haar kariténoten pas als de prijs hoog is. Ze heeft geen last meer van handelaren, die er met de winst vandoor gaan. Ze zegt: “Armoede veroorzaakt ruzie, maar een goede oogst zorgt voor vriendschap tussen vrouwen en echtgenoten.”

Abiba werd veertien jaar geleden weduwe. Omdat ze alleen dochters had, ging het huis waar ze woonden terug naar de familie van haar man. Abiba moest met haar dochters bij haar broer wonen. Maar sinds de kerk haar leerde hoe ze kwalitatief goede karitéboter kon maken, is ze een vrouw met eigen inkomsten, inspiratiebron voor anderen. Daardoor lukte het haar om na twee jaar weer een eigen huis te laten bouwen. Daar maakt ze nu haar eigen boter. Onlangs werd haar kleindochter erg ziek. Abiba kon van haar spaargeld de ziekenhuiskosten betalen.

Uitdagingen vanwege corona

Hoewel er in Ghana relatief weinig besmettingen, zieken en doden zijn, hebben de Ghanezen wel veel last van de beperkende maatregelen die de overheid hen opgelegd heeft, zoals reisbeperkingen en scholen die dicht zijn. Kerken waren lange tijd gesloten, maar nu mag men weer met maximaal honderd mensen samenkomen. De karité-boerinnen wonen in Noord-Ghana, waar minder mensen wonen. In de eerste maanden had men veel last van de beperkingen, maar daarna kon het leven daar weer redelijk doorgaan, ook de trainingen aan de boerinnen en de bouwactiviteiten. Maar de vraag naar kariténoten is gedaald, vooral ook vanuit de cosmetische industrie. En dus hebben de vrouwen minder inkomsten, terwijl voedselprijzen zijn gestegen. Gelukkig bood de Ghanese overheid hygiëne middelen, mest en nieuwe zaden om deze moeilijke tijd door te komen.

1700 vrouwen getraind

In 2020 zijn tot nu toe 1700 vrouwen getraind. Zij weten nu beter hoe ze de karitébomen moeten verzorgen, hoe ze de kwaliteit van de noten goed kunnen houden. En hoe ze geld kunnen sparen, zodat ze de noten op een gunstig moment kunnen verkopen. De leiders van de 56 vrouwengroepen werden extra getraind in leiderschapskwaliteiten. Zij kregen bovendien de kans om elkaars groepen te bezoeken. Zo leren de vrouwen van elkaar. Ook kregen 25 vrouwengroepen ieder 770 euro om om het verwerkingsproces van hun kariténoten te verbeteren.

Drie motorkarren en drie opslagmagazijnen

Daarnaast zijn er drie gemotoriseerde karren aangeschaft, waarmee de vrouwen hun oogst en producten kunnen vervoeren naar de opslag. Per kar besparen gemiddeld duizend vrouwen kosten. Ook zijn er drie nieuwe magazijnen gebouwd, waar vrouwen hun noten en boter kunnen bewaren. Ze verkopen die pas als de prijs gunstig is.

De opslagmagazijnen zijn eigendom van de vrouwen, maar steeds vaker ondersteunen hun echtgenoten het. Mannen beseffen dat ze het leven van hun families alleen kunnen verbeteren, als vrouwen ook de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen en als hun kinderen naar school gaan. Ze hebben land beschikbaar gesteld, waar de vrouwen een gebouw konden neerzetten om samen te komen. Ze helpen met de bouw van de opslagmagazijnen: ze graven de fundering en sjouwen met stenen. Vrouwen halen water en maken eten klaar voor de werklieden.

Zo verbetert het leven van veel families in Noord-Ghana. Dank u wel voor uw steun!

In Noord-Ghana is het te droog om het hele jaar van de eigen oogst te leven. Gelukkig gedijen sheabomen goed in dit gebied. Deze bomen voorkomen erosie en leveren sheanoten. Die zijn een bron van inkomsten voor Ghanese vrouwen. Sinds de landbouworganisatie van de Ghanese kerk vrouwen traint en begeleidt, zijn sheanoten een stuk winstgevender geworden.

Blijf op de hoogte van Een beter inkomen voor sheaboerinnen