Beschuit met Muisjes

Vrijdag kregen we het blijde bericht van de geboorte van een gezonde kleinzoon. We zijn dus opa en oma geworden! Via whatsapp worden we goed op de hoogte gehouden en genieten we op afstand mee van dit nieuwe leven.

Speciale gebruiken

Ook in Lusaka moest de geboorte natuurlijk gevierd worden. En wat eet je als er een baby geboren is? Beschuit met muisjes. Beide hadden we in april vanuit Nederland meegenomen. Ik was benieuwd of er in Zambia ook speciale gebruiken zijn rond de bevalling en de geboorte. Ik vroeg het aan Phebe en aan Daniel.

Bij je moeder

Phebe heeft een zoontje van drie. Toen ze acht maand zwanger was ging ze terug naar het huis van haar moeder en wachtte daar tot de baby geboren werd. Toen het jongetje geboren was kwam de vader vanuit Chipata (600 km verderop) zijn zoon bewonderen. Na een paar weken reisde Phebe met haar zoon weer terug. Een vader bij de bevalling vond ze maar raar. “Doen ze dat echt in Nederland? Geen ziekenhuis zal dat toestaan in Zambia.” Volgens Phebe is het echt een taboe.  Als een man zijn vrouw heeft gezien tijdens de bevalling zal een huwelijk zeker geen stand houden.

Geen plaats

Ook Daniel stuurde zijn vrouw naar haar moeder toen ze acht maand zwanger was. “Ik wilde liever dat ze bij me bleef en dat haar moeder bij ons zou komen, maar in het studentenhuis was daarvoor geen plaats.” Zijn schoonzus belde toen de baby geboren was en toen duurde het nog twee maanden voor hij zijn zoon in de armen kon sluiten, omdat er geen geld was voor vervoer. Dat was moeilijk, want hij wilde zijn zoon erg graag zien. Gelukkig is nu hij gek op zijn zoontje Shalom en Shalom op hem!

God beschermt

Als er een baby geboren is komt er veel bezoek. Mensen willen de baby graag bewonderen en dan nemen ze ook cadeautjes mee. Iedereen is blij als alles goed is gegaan. Sommige mensen leggen speciale kruiden op het lichaam van de baby om het te beschermen tegen boze machten. “Maar”, zegt Phebe, “als christen geloof ik dat God het kindje beschermt.”

In Zambia groeit de kerk en daarmee ook de vraag naar predikanten, die gemeenten kunnen leiden in soms arme en moeilijke omstandigheden. De theologische faculteit aan de Justo Mwale University in Lusaka biedt kwalitatief goed theologisch onderwijs. Er worden predikanten opgeleid, die een waardevolle bijdrage leveren aan kerk en samenleving. In de opleiding is veel aandacht voor onderwerpen, zoals hiv/aids, man-vrouw vraagstukken, mensenrechten, politiek, voedselveiligheid, klimaatverandering.

Blijf op de hoogte van Betrokken predikanten opleiden