Bij Bethania kunnen kinderen weer gewoon even kind zijn

Werkloosheid en armoede heeft veel Moldaviërs gedwongen werk in het buitenland te zoeken. Kinderen blijven dikwijls alleen achter en groeien op zonder of met weinig ouderlijk toezicht. Bethania, partnerorganisatie van Kerk in Actie, ontfermt zich over hen. In hun dagcentrum krijgen kinderen hulp bij het maken van hun huiswerk, een maaltijd of psychosociale hulp. En kunnen ze in de zomer tóch op vakantie.

De christelijke organisatie Bethania, partnerorganisatie van Kerk in Actie, wil door middel van onderwijs en recreatie voorkomen dat emotionele, fysieke en sociale groei van kinderen in gevaar wordt gebracht. In hun dagcentrum worden dagelijks sport- en buitenactiviteiten georganiseer en elke maand worden de verjaardagen van de kinderen gevierd.

Wennen aan school
Kinderen worden bij Bethania actief betrokken bij het leerprogramma door middel van individuele begeleiding, groepsbegeleiding, muziektherapie en groepsspelen. Ze krijgen ook hulp bij het leren. Sommigen hebben dit alleen nodig bij het maken van hun huiswerk, en anderen krijgen speciale begeleiding. Er wordt ook gewerkt aan gedragsproblemen. Kinderen die een moeilijke jeugd hebben gehad en problemen hebben met het wennen aan school, brengen hun irritaties mee naar het centrum. Kinderen verwachten dan soms weggestuurd te worden van school, omdat dit de reactie is die ze van huis uit gewend zijn.

Talenten laten zien
Naast het leren is er ook veel ruimte voor andere activiteiten. Maandelijks worden verjaardagen van kinderen gevierd, nieuwe recepten gekookt en gebakken of handwerkjes gemaakt. Ter gelegenheid van de Internationale Vrouwendag is er een speciaal feestje georganiseerd voor de moeders van de kinderen. De kinderen hebben hiervoor liedjes, gedichten en toneelstukjes voorbereid. Rondom Pasen was er een speciaal programma waarin met de kinderen werd gesproken over de betekenis van Pasen. Samen met een muziektherapeut bereidden de kinderen een speciaal programma voor waarin een ieder zijn of haar talenten kon laten zien. Ook sport en spel wordt niet vergeten. Wekelijks kunnen kinderen een voetbaltraining volgen of meedoen aan een schaakcompetitie.

Op Kinderdag in juni worden er activiteiten georganiseerd in samenwerking met de gemeente. Door het kantoor van de burgemeester werden clowns en een theater ingehuurd. Bethania hielp met een team van 15 vrijwilligers bij sportactiviteiten, spelletjes, handwerken, schilderen, schminken en het toezien op de allerkleinsten. Aan het einde van de dag kregen de kinderen een ijsje en een croissant. Het was heel goed dat de lokale instanties ook betrokken waren bij de organisatie.

Op vakantie
In de zomervakantie worden er twee vakantiekampen georganiseerd. De kinderen worden in groepjes van 10 begeleid door een medewerker en de hele dag vermaakt. De medewerkers zijn bijna allemaal vrijwilligers. De dag wordt begonnen met een bijbelstudie. Het onderwerp hiervan loopt als een rode draad door de rest van de dag. Met de kinderen worden ook onderwerpen zoals het overwinnen van angst, ware vriendschap en de hulp die God geeft besproken. Aan het begin van de middag wordt er ruim een uur gerust. Daarnaast is er ook veel tijd voor sport en spel. Ook de creatieve kinderen komen volop aan bod: met cement, hout, papier etc. worden allerlei mooie dingen gemaakt. Het doel hiervan is dat kinderen leren om dingen te maken van materialen die ze thuis ook beschikbaar hebben. De kinderen deden heel enthousiast met het programma mee. Aan het einde van het 2e vakantiekamp was er ook een speciaal programma voor ouders.

Door werkloosheid en armoede in Moldavië werkt een deel van de beroepsbevolking in het buitenland. Ouderen en kinderen blijven alleen achter. In de twee dagcentra van de christelijke organisatie Bethania krijgen kinderen een gezonde maaltijd en huiswerkbegeleiding en ouderen ontvangen zorg thuis.

Blijf op de hoogte van Kinderen en ouderen worden gezien