Bijbel tot steun voor rouwende Colombiaanse moeder

3 mei 1990. Deze datum staat in het geheugen gegrift van de nu 71-jarige Amparo uit Colombia. Op deze dag verdween haar destijds 20-jarige zoon om nooit meer terug te keren. Haar enig kind had net zijn militaire dienstplicht vervuld en zou aan een vervolgstudie beginnen. Een levenslang trauma in een land vol geweld. De bijbelstudies van organisatie GemPaz zijn deze nog immer rouwende moeder tot grote steun.

Amparo (rechts) met een van de andere vrouwen van haar oecumenische bijbelkring

Arm katholiek boerengezin

Amparo groeit in de jaren vijftig op in een katholiek boerengezin in het westen van Colombia. Als oudste kind met zes jongere broers. Hun ouders kunnen maar net aan rondkomen. Als haar vader ernstig ziek wordt, kan ze een periode niet naar school. Ze is dankbaar dat ze desondanks haar middelbare school kan afmaken. En trots dat het haar later toch lukt om op eigen kracht en met veel doorzettingsvermogen onderwijzeres te worden.

“Zelf bijbellezen heeft me dichter bij God gebracht”

Amparo (71) uit Colombia

Bijbel van betekenis in dagelijks leven

Amparo heeft vroeger nooit geleerd om thuis de Bijbel te lezen. Daarom zag ze er eerst het nut niet van in. Maar sinds ze lid is van de oecumenische kring van GemPaz, denkt ze daar anders over. "Zelf bijbellezen heeft me dichter bij God gebracht." Ze bespreken met elkaar wat de verhalen betekenen in hun dagelijks leven.

Nieuwe inzichten

In Numeri 27 staat een bijbelverhaal over erfrecht van vrouwen. De dochters van een nakomeling van Jozef doen veel moeite om na de dood van hun vader eigenaren te worden van zijn stuk land. Dit verhaal raakt haar omdat het zo herkenbaar is. In Colombia moeten zoveel vrouwen net als zijzelf zonder mannen, vaders en zonen verder leven. Hoeveel recht hebben zij op hun grond?

Horizon verbreed

Amparo is op een andere manier gaan kijken naar haar leven en de situatie in haar land. "Het heeft me geholpen om op te komen voor mijn eigen rechten en die van andere vrouwen om mij heen. Mijn netwerk en mijn horizon zijn verbreed. Het bestond eerder alleen uit mijn familie, mijn dorp en mijn kerk."

Bedankt voor je steun aan dit bijbelwerk voor Colombiaanse vrouwen.
www.kerkinactie.nl/vrouwenincolombia