Brave raakte verslaafd aan drugs

In de drukke Rwandese hoofdstad Kigali woont Brave. Hij leefde een tijd op straat, waar hij in de wereld van drugs en geweld belandde. Toen drie vrienden van hem overleden, besloot hij te stoppen met dit leven.

Moeder vraagt hulp

Zijn moeder Beatha maakte zich grote zorgen, toen ze zag hoe Brave op straat leven. Ze wist dat hij met hiv besmet was en zijn medicatie moest slikken. Ze besloot het hulpcentrum Mwana Ukundwa om raad te vragen, toen Brave weer thuis aanklopte. Dit kon zij niet alleen.

Brave heeft gesprekken met lotgenoten

Brave vertelt: “Ik heb spijt dat ik mijn moeder dit heb aangedaan. Maar ik was boos op mijn ouders, omdat ze me besmet hebben met het hiv-virus. De gesprekken met hulpverleners over hiv en drugsgebruik hebben me geholpen om mijn oude leven los te laten. Ik doe nu mee aan een praatgroep met lotgenoten.” Veel tieners lopen met vragen rond, omdat ze niet weten hoe ze met hun seksualiteit en hiv moeten omgaan. Brave leert daar veel.

Zelf groenten en fruit verbouwen

Janine is de vaste hulpverlener van Mwana Ukundwa bij dit gezin. Ze gaat regelmatig langs om te kijken hoe het met hen gaat en of ze nog ergens hulp bij nodig hebben. Ze stimuleert hen om de aidsmedicatie in te nemen en adviseert hen welke groenten en fruit ze zelf kunnen verbouwen, om gezond te blijven.

Ik kan weer dromen

Moeder Beatha kon een jaar een naai-opleiding volgen en kreeg een naaimachine. Nu kan ze zelf geld verdienen voor haar gezin. Ook Brave is blij. Waar hij dacht dat het hiv-virus een einde maakte aan zijn leven, weet hij nu dat hij nog steeds mogelijkheden heeft: “Ik ben ongelooflijk dankbaar voor de hulp die ik nu krijg. Ik weet nu wat mijn doel is. Ik kan weer dromen.”

Bekijk de film over Brave.

Via Kerk in Actie kunt u meer Rwandese kinderen met hiv helpen om te leren omgaan met hun ziekte. Helpt u mee? Kijk op: www.kerkinactie.nl/kinderen-rwanda.

Bestel gratis het boek Mensen van Hoop. Christenen in Rwanda via www.kerkinactie.nl/mensenvanhoop.

Wat begon als een opvangcentrum voor weeskinderen na de genocide van 1994 in Rwanda, groeide uit tot een stevige organisatie voor kinderen en verzorgers, die te maken hebben met hiv en kinderen die geen veilig thuis hebben. Kinderen worden thuis bezocht, krijgen hulp op school. Verzorgers ontvangen steun met goed voedsel, inkomen en een zorgverzekering. Via sport en spel leren kinderen omgaan met hun ziekte. Want ook als je met hiv besmet bent, ligt er nog een hele toekomst voor je.

Blijf op de hoogte van Kwetsbare kinderen een veilig thuis bieden