Coronacrisis én overstromingen treffen Egypte

Het coronavirus heeft ook het dagelijks leven in Egypte flink in zijn greep. Grenzen zijn gesloten en er is een avondklok ingesteld. Mensen werken zoveel mogelijk thuis. Ook kerken moesten hun deuren sluiten. Daarnaast heeft Egypte te kampen met zware overstromingen door noodweer. Medewerkers van BLESS, de diaconale organisatie van de Koptisch-Orthodoxe Kerk en partner van Kerk in Actie, werken volop mee om de getroffen families te helpen.

Bishop Yolios van de Koptisch Orthodoxe kerk vertelt over de situatie bij BLESS op dit moment. “Door de coronapandemie gaan we door een zware tijd. Scholen en universiteiten zijn tot nader order gesloten, sportclubs zijn dicht. Onze landelijke vliegmaatschappij Egyptair houdt zich ook aan de avondklok en voert dan geen vluchten meer uit.

Vanuit huis werken
Op last van de overheid en op advies van de lokale autoriteiten hebben we bij BLESS alle trainingen, overleggen en reizen opgeschort. We werken nu zo veel mogelijk vanuit huis. Voor onze medewerkers en vrijwilligers hebben we folders gemaakt om hen bewust te maken van het nemen van maatregelen om besmetting te voorkomen.

Ook besloot de Koptisch Orthodoxe Kerk om alle religieuze activiteiten te stoppen. Dat houdt in dat Koptische diensten, zondagsscholen, religieuze bijeenkomsten en bezoeken aan kloosters allemaal zijn geannuleerd. We bidden allereerst en vooral dat God de wereld van deze pandemie zal verlossen.”

Enorme schade
Ondertussen kampt Egypte ook nog met overstromingen door de overvloedige regenval. ACT International, het internationale noodhulpnetwerk van kerken waar ook Kerk in Actie lid van is, vraagt om steun voor Egypte. BLESS werkt volop mee om getroffen families te steunen. De materiële schade is enorm. Meer dan 1000 huizen zijn geheel of gedeeltelijk beschadigd door het water. Ook werden uitgestrekte landbouwgronden vernietigd door de stortbuien. De overstromingen eisten meer dan 30 mensenlevens, waaronder ook van kinderen. Een enorm dilemma in deze tijd van coronacrisis: mensen moeten binnen blijven, maar worden door het water hun huizen uitgedreven.

Op het platteland van Egypte is de armoede groot. De werkloosheid is enorm en inwoners hebben nauwelijks toekomstperspectief. BLESS, de diaconale organisatie van de Koptisch-Orthodoxe Kerk, wil de leefomstandigheden in arme dorpen verbeteren door economische ontwikkeling te stimuleren.

Blijf op de hoogte van De kerk staat op tegen armoede in het dorp