Cubaans dagboek 2020 #2 - Hans Spinder en Wil Arts in Cuba

Het Christelijk Centrum voor Reflectie en Dialoog (CCRD) in Cárdenas is een van de projecten die Kerk in Actie ondersteunt in Cuba. Wil Arts en Hans Spinder hebben jarenlang als docenten gewerkt aan het Theologisch Seminarie SET in Matanzas en na hun terugkeer in 2009 zijn zij ieder jaar voor cursuswerk terug geweest in Cuba. Ze zijn er nu opnieuw en Hans neemt ons mee in hun ervaringen.

“We zijn pas twee dagen hier, maar het lijkt al een hele week. Op het seminarieterrein kennen we bijna iedereen en maandag hebben we gelijk een rondje door de stad Matanzas gemaakt om vrienden en bekenden te melden dat we er zijn. Begroetingen zijn hier altijd heel hartelijk, met een kus of een knuffel en daarna informeren over je familie en je gezondheid.

Iedereen die we spreken, heeft het gelijk over de schaarste: voor sommige winkels en bij pompstations staan lange rijen, mensen vragen elkaar of ze een winkel weten waar waspoeder, shampoo of closetpapier te krijgen is. Ook het gas is schaars, dus velen gaan weer terug naar koken op houtskool of hout. Goederenvervoer gaat deels weer met paard en wagen. Sommigen vergelijken de situatie al met die van de “speciale periode” in de jaren ’90 toen de Sovjet-Unie instortte en de hulp aan Cuba in een klap werd stopgezet. Maar zo ernstig is het gelukkig nog niet. Over de reden van de schaarste wordt weinig gesproken. De overheid wijt alles aan het Amerikaanse embargo, dat onder Trump weer is aangescherpt. Anderen noemen ook de problemen in Venezuela. De Cubanen blijven voorzichtig om hierover politieke uitspraken te doen.

Zondagavond was het nog stil op het seminarie, maar met de dag neemt de bedrijvigheid toe. Maandag en dinsdag wordt de doctoraal cursus van GTF, een instelling voor theologisch onderwijs, geëvalueerd door docenten en bestuursleden uit de VS en Canada. Donderdag begint hier de Synode van de Presbyteriaanse Kerk. Voor ons een mooie gelegenheid om alle presbyteriaanse (ex-) studenten en predikanten en kerkleden te spreken waarmee we de afgelopen jaren gewerkt hebben.”

Cuba zit in een diepe economische crisis. Er is tekort aan voedsel, brandstof en elektra. Jongeren en goed opgeleide mensen vertrekken naar het buitenland. Ouderen en zieken staan er alleen voor. Kerk in Actie steunt Cubaanse kerken om pastorale en diaconale hulp te bieden.

Blijf op de hoogte van Cubaanse kerken bieden hoop