De International Ecumenical Youth Meeting is begonnen!

De jongeren zijn inmiddels in vier groepen opgesplitst en ondergebracht bij gastgezinnen in vier verschillende kerkelijke gemeenten. Debbie, Carline en Hanneke zijn ondergebracht in een klooster omringd met cederbomen en uitkijkend op het dal en de bergtoppen bedekt met sneeuw.

Vanmiddag, vrijdag, vertrekken we uit het inmiddels al als thuis voelende guesthouse. Vanochtend is het grootste gedeelte van de groep nog samen op pad gegaan om de Jeita grotten te bezoeken, een van de highlights van Libanon. We bleken op loopafstand te zitten dus we konden deze kans niet voorbij laten gaan.  Ons samenzijn als groep sluiten we af met een lunch in de, volgens Alex, beste bakkerij van Libanon genaamd Moulin D’or. Het duurt even voordat iedereen een keuze heeft durven maken, een onbekende kaart met onbekende gerechten. Niet wetende wat de maaltijd vanavond zal brengen willen we toch wel zeker zijn dat we iets lekkers te eten hebben. Een klein groepje laat de keuze aan Alex over die verschillende hapjes besteld die dan gedeeld kunnen worden.

Overnachten in een klooster

En dan is het zover; we weten inmiddels met wie we naar de verschillende gemeenten zullen gaan maar waar we zullen slapen is voor iedereen nog een verrassing.  Wat gaat ons de komende dagen brengen? De een wordt wat drukker, de ander wat stiller maar enthousiasme en nieuwsgierigheid voert de boventoon. Onze buschauffeur krijgt 4 adressen en weet nog niet precies hoe hij gaat rijden. We horen het wel als we op de plaats van bestemming zijn. Debbie, Carline en Hanneke worden als eerste gedropt bij de Evangelische  Kerk waar we hartelijk ontvangen worden door wat studenten van de NEST (Near East School of Theology). Na 4 uur wachten worden wij naar ons nachtverblijf, het klooster, gebracht.

Zaterdagochtend breekt aan, de start van de International Eucumenical Youth meeting. We gaan weer terug naar de kerk waar we het programma starten met een ochtendgebed. Zo’n 50 jongeren uit Hongarije, Libanon, Syrië, Spanje, Zwitserland en Nederland komen hier samen. Voor de jongeren uit het Midden-Oosten is Taizé nog vrij onbekend dus de liedjes worden nog maar door een enkeling meegezongen. Dit gaat vast veranderen in de volgende dagen.

Interculturele Bijbelstudie

We vervolgen het programma met een bijbelstudie. Het thema van het evenement is afkomstig uit Psalm 92: De rechtvaardige zal groeien als een ceder van de Libanon. Elke dag heeft een subthema gekregen en we zoomen vandaag in op de wortels, aan de hand van Matteüs 13: 3-8 (de gelijkenis van de zaaier) en Efeziërs 3: 14-19. In kleine groepjes delen we een stukje van elkaars leven aan de hand van vragen die gesteld worden. Wat zijn je wortels als het gaat om het geloof, hoe zou je ze willen versterken, wat zijn obstakels in het leven waar je tegenaan loopt etc. Mooie vragen maar het vraagt nog wat meer veiligheid om echt je gedachten en gevoelens te delen helemaal omdat het niet in je eigen taal kan.

De lunch zullen we gaan gebruiken op de centrale locatie waar het Taizé-event georganiseerd wordt. We rijden door een straat vol met speciale vlaggen waarop we in alle aanwezige talen welkom geheten worden. Zo ook in het Nederlands. 1600 jongeren komen hier samen om te bidden, te zingen, te delen.

Op de grond

We delen eerst de lunch samen. In een grote hal zitten honderden jongeren op de grond met hun lunch. Je haalt je maaltijd op en je gaat er gewoon bij zitten. Er heerst een enorme saamhorigheid. We vinden ook onze eigen mensen weer terug en het is na een dag al een stormvloed van ervaringen van iedereen.

Samen gaan we naar de hal waar het middaggebed zal plaatsvinden. Prachtig ingericht met doeken, iconen, kaarsen en een groot koor zingt Taizéliederen. Een indrukwekkende sfeer die je nederig laat voelen. Zo langzaam maar zeker valt er een totale stilte en de viering begint.