Deelnemers Deel je Tafel: “Dit jaar weer!”

Wat vinden de deelnemers van de actie Deel je Tafel? Kerk in Actie hield een korte enquête. Uit de reacties bleek dat organisatoren en bezoekers erg tevreden waren en dat ze van plan zijn om dit jaar weer mee te doen.

Allereerst valt op dat in bijna de helft van de gevallen Deel je Tafel meerdere keren per jaar wordt georganiseerd. Gemiddeld kwamen er meer dan 50 bezoekers.

De media van Kerk in Actie en de bestaande contacten met vluchtelingen waren de meest genoemde redenen om van start te gaan. De voorbereiding ging in 60% samen met lokale VluchtelingenWerk afdelingen, maar ook werden andere kerken, een moskee en al woonachtige vluchtelingen genoemd. Over het materiaal op de site was bijna iedereen eigenlijk wel tevreden, alleen de bijbelopening werd weinig gebruikt, omdat deze niet paste bij de werkwijze en/of de maaltijd al op een andere manier werd geopend. Ook over de onderlinge ontmoeting waren de organisatoren enigszins tot zeer tevreden, en de indruk van de tevredenheid van de bezoekers was zelfs nog iets hoger. Er werden ook een paar mooie herinneringen gedeeld:

“Mooi was het om te zien dat we kennis maakten met de eetcultuur uit veel verschillende landen, mensen waren vaak heel trots om te laten zien en proeven wat ze gemaakt hadden.”

“Drie jaar geleden organiseerden we Deel je Tafel voor het eerst. Er kwamen toen vier gezinnen uit één straat. Ze hadden elkaar nog nooit eerder ontmoet. Al hadden de kinderen wel eens met elkaar in de speeltuin gespeeld. Nu de ouders elkaar ontmoetten tijdens Deel je Tafel is er verder contact gegroeid en vangen ze ook elkaars kinderen op.”

“Wij hebben veel goede herinneringen aan de onderlinge contacten tussen leden van de wijkgemeente en vluchtelingen. Daar wij het nu reeds voor de 12e keer georganiseerd hebben ontstaat er steeds een sterkere band en een grotere herkenning. Tevens bieden wij een platform voor de vluchtelingen om elkaar te ontmoeten.”

“Naar aanleiding van een ontmoeting tijdens Deel je Tafel met een gezin uit Eritrea, is een aantal mensen uitgenodigd om met hen in de eerste week van januari kerst te vieren. Het werd een 'mini Deel je Tafel’ met eten, een Eritrees koffie ritueel, diepgaande gesprekken en onderling contact van mensen die normaliter elkaar op straat voorbij lopen. Dank zij de uitnodiging is een buurvrouw van het gezin op visite gekomen en heeft zij het gezin beter leren kennen.”

De meeste gemeenten geven dan ook aan dat het zeer waarschijnlijk is dat ze opnieuw een keer Deel je Tafel gaan organiseren, waarbij ze zelf een geschikte datum kiezen. Als tips geeft men mee om bij de voorbereidingen vooral contact op te nemen met VluchtelingenWerk, met de vluchtelingen zelf, en mensen persoonlijk te benaderen. “Het is uitdagend om die ene stap te zetten, maar het werpt op den duur zijn vruchten af.”

Doe ook mee! U kunt op elk moment een begin maken.

Informatie en aanmelding Deel je Tafel.

Hierbij meld ik onze actie aan: