‘Dit verhaal mag niet worden verteld’

Vluchtelingen in Griekenland wordt in toenemende mate het leven onmogelijk gemaakt. Bewust. Hun situatie is onmenselijk. Mensen die hen willen helpen, krijgen een boete. Journalisten mogen er niet over schrijven. “Dit verhaal mag niet worden verteld.”

Ingeborg Beugel is een Nederlandse journaliste in Athene die al jarenlang van de daken schreeuwt dat vluchtelingen in Griekenland zich in een helse situatie bevinden. Vanwege deze ‘kritische’ houding moest ze vorig jaar zelfs het land verlaten. “Maar ook Nederland weigert aandacht te geven aan de situatie van vluchtelingen in Griekenland. Dit verhaal mag niet verteld worden, zo lijkt het”, zegt Ingeborg.

Detentiecentrum

“De Europese Unie komt met miljoenen over de brug om de Griekse regering een afschrikbeleid te laten voeren, om vluchtelingen vooral níet naar Europa te laten komen. Ingeborg merkt dat vluchtelingen met toenemende mate het leven onmogelijk wordt gemaakt. Vluchtelingenkampen worden ommuurd of van het een op het andere moment gesloten. Een landelijk huisvestingsprogramma voor vluchtelingen wordt opeens opgeschort. “Dit heeft enorme gevolgen voor de duizenden vluchtelingen. Van het een op andere moment sta je op straat of word je gedeporteerd naar gesloten kamp ver buiten de bewoonde wereld, een plek die je beter een detentiecentrum kunt noemen.”

Boetes en persvrijheid

Burgers die ongedocumenteerde vluchtelingen helpen, riskeren hoge boetes, soms zelfs gevangenisstraf. “Dat is al heel lang aan de gang,” vertelt Ingeborg. “Een taxichauffeur op Samos, die een gewonde vluchteling naar het ziekenhuis bracht, kreeg daarvoor een boete van 5000 euro. Een wet uit april 2020 zegt dat advocaten op de ‘aanspoeleilanden’ geen contact mogen hebben met zogenaamde ‘new arrivals’, mensen die net met een bootje op het eiland zijn aangekomen. Telefoons van advocaten worden afgeluisterd. Als je betrapt wordt, verliesje je advocatenlicentie.” Ook is er vanaf september 2021 een nieuwe Griekse perswet van kracht die bepaalt dat journalisten geen ‘fake news’ meer mogen publiceren. “De regering bepaalt wat ‘fake news’ is. Eigenlijk is er geen persvrijheid meer in Griekenland, dat onlangs 32 plaatsen is gekelderd op de wereldranglijst voor persvrijheid. Griekenland doet het het slechtst van heel Europa en staat áchter Botswana en Congo.”

Kinderen

Voor vluchtelingenkinderen heeft deze situatie rampzalige gevolgen. Ingeborg: “Kinderen zijn, vooral als ze alleen op de vlucht zijn, een makkelijke prooi voor de seksindustrie. Er zijn sinds 2015 tienduizenden kinderen verdwenen. Sommigen zijn op hun vierde al suïcidaal.Wat wil je als je wordt weggestopt in een afgelegen kamp, zonder onderwijs, zonder medische en psychologische zorg, zonder of met structureel zwaar depressieve ouders... Stel het je voor: wonen op een plek waar helemaal niets te doen is, en dat vele jaren lang...”

Kerk in Actie gunt gestrande vluchtelingen een beter leven en komt voor hen in actie. Doe mee en doneer:

Geef gestrande vluchtelingen hoop

Nog altijd zijn er miljoenen mensen over de hele wereld op de vlucht. Op zoek naar veiligheid stranden mensen uit landen als Syrië, Afghanistan en Iran in Griekenland. Hier wacht hen een moeilijke en onzekere tijd. Kerk in Actie ondersteunt drie organisaties die hen opvangen, begeleiden en hen voorzien van voedsel, kleding, zorg en onderwijs.

Blijf op de hoogte van Opvang voor gestrande vluchtelingen