Een ontmoeting in woord en daad

De zondag begint met een adembenemend ontbijt. Met uitzicht op het meer. De temperatuur neemt snel toe en we gaan op weg naar de kerk van Mekane Yesus in Bishoftu. Daar maken we ons klaar voor een ontmoeting met de gemeente.

Een schare kinderen wacht ons enthousiast op. Zo’n bezienswaardigheid laat je je niet ontnemen. Als die bezoekers dan ook nog gaan deelnemen aan de dienst zelf kent het enthousiasme geen einde. Rianne begroet de gemeente en we ontsteken de kaars van de Protestantse kerk die we hebben meegebracht. We zingen “ Ga met God en Hij zal met je zijn”  en sluiten af met een swingend “Amen” en “He’s got the whole world in his hands”. Daarna neemt het eigen gospelkoor van de gemeente het magnifiek over. Een parallelle vertaling zorgt ervoor dat ook wij geboeid bleven luisteren.

Na afloop van de dienst is het pas echt warm geworden. Dat weerhoudt ons er niet van om een kwekerij van Tilapiavissen te bezoeken, een project van de kerk met potentie om nieuwe werkgelegenheid aan te trekken in een regio die dat zeker kan gebruiken. Zo hebben we op een dag een ontmoeting met de twee vleugels van de Mekane Yesus kerk gezien: de kerk die ontwikkelingswerk doet en de kerk die viert, een kerk die de daad bij het woord voegt.

In de warmte gaan we op weg naar Assela. Het landschap wordt steeds authentieker met ongekende schoonheid. Vergezichten met langs de weg communities met kleine kerkjes en moskeeën. De Ethiopische koe steekt met zijn prachtige hoorns ver uit boven de geiten, schapen en ezeltjes. Zo’n koe bij de horens pakken is geen sinecure. Maar iedereen gebruikt dezelfde weg en past zich aan de ongeschreven regel vooral rechtdoor te gaan en niet opzij te bewegen We genieten ook van de scheurende aardplaten die echt zichtbaar naast de weg lopen. Na een warme reis komen we veilig aan in ons hotel.

Eras en Caroline

ps. We weten niet hoe het internet de volgende dagen zal zijn.  Mocht u even niets van ons lezen dan zijn we geheel ondergedompeld in de wondere wereld van Ethiopie.

Door de klimaatverandering worden bepaalde delen van Ethiopië steeds vaker getroffen door langdurige droogte en heftige regenval. Vee sterft en oogsten mislukken. Veel mensen raken daardoor afhankelijk van voedselhulp. De Ethiopische kerk en hulporganisatie willen dat patroon doorbreken: ze leren Ethiopiërs zich aanpassen aan de nieuwe situatie. Ze leren vruchtbare grond vast te houden, grond te irrigeren, nieuwe gewassen verbouwen die bestand zijn tegen droogte. Ze gebruik een weeralarm die aangeeft wanneer je het beste kunt planten en oogsten. Maar ook helpt de kerk mensen met andere bronnen van inkomsten, zodat ze minder kwetsbaar zijn als de oogst tegenvalt.

Blijf op de hoogte van Noodhulp en rampenpreventie