‘Een plek waar je gezien wordt’

Kinderen met een handicap in Oekraïne staan er vaak helemaal alleen voor. Kerken doen wat ze kunnen om hen te helpen. In de ‘inburgeringskeuken’ in Poltava kunnen kinderen met een handicap nieuwe vrienden maken en ondertussen leren ze koken. LEF (Lviv Education Foundation), partner van Kerk in Actie, helpt hierbij.

Voorganger Volodymyr Rakovetsky van de lokale kerk in Poltava wil kwetsbare gezinnen in de gemeente er zoveel mogelijk bij betrekken. Hij trekt zich hun lot bijzonder aan.

Extra uitdagingen

“De grootste uitdaging voor gezinnen met kinderen met een handicap is om ook nog iets van een sociaal leven te hebben. Voor sommige families is het heel moeilijk om vriendschappen te onderhouden. Anderen sluiten zich af voor de buitenwereld omdat ze hun kind zoveel mogelijk aandacht willen geven. Mensen staan altijd voor moeilijke keuzes.”

De behoeften van een kind met een handicap verschillen niet van die van andere kinderen: ze willen graag vrienden maken en geliefd zijn, ervaart Rakovetsky. “Er zijn alleen zoveel extra uitdagingen voor kinderen met een handicap. Ze hebben minder kansen om een zelfstandig leven te kunnen leiden. De was doen, koken of schoonmaken zijn dingen die ze vaak niet leren thuis. Ouders proberen er het beste van te maken, maar hun mogelijkheden zijn beperkt. Ze zijn veel tijd kwijt aan doktersbezoeken en moeten veel werken om alle kosten te kunnen betalen.”

Zo oprecht

Voor ouders van kinderen met een handicap ligt een burn-out op de loer. Alle stress die een gezin ervaart kan hen teveel worden. ‘In Poltava krijg je hulp tot je kind 17 jaar is. Zodra je 18 jaar bent, sta je er alleen voor. Er is in Oekraïne dan geen instantie die je helpt.” Rakovetsky is geraakt door het leed van deze gezinnen. “Ontmoetingen met jonge mensen met een handicap raken je met hart en ziel. Deze jonge mensen zijn zo oprecht in alles wat ze doen.”

De inburgeringskeuken in Poltava is bedoeld om jonge mensen met een handicap te begeleiden naar zelfstandigheid en dat zij nieuwe vrienden te maken. Twee keer per week zijn er kooklessen. Daarnaast zijn er extra activiteiten als een liefdadigheidsbal, een feest in het park en workshops bakken en knutselen. Alle activiteiten worden georganiseerd met één doel, vertelt de voorganger. “Kinderen een gevoel van feest en blijdschap geven. Samen de grote liefde die jonge mensen met een handicap aan hun omgeving geven ontdekken.”

Een plaats in de samenleving

Rakovetsky vindt het belangrijk dat deze jongeren samen tijd kunnen doorbrengen. “We willen ze graag die tijd bieden, en voegen er tegelijk iets nuttigs aan toe. Het werkt eigenlijk heel eenvoudig: zet de jongeren een half uur bij elkaar en ze beginnen elkaar spontaan dingen te vertellen en toe te vertrouwen.”

Door de inburgeringskeuken hoopt Rakovetsky dat jongeren met een handicap beter hun plaats in de samenleving kunnen innemen en dat de samenleving hen accepteert zoals ze zijn. Zijn hele team kreeg een training van LEF voor ze aan de slag gingen met het inburgeringsproject. “Dat werkte echt goed, er ontstond een teamgeest. We gingen allemaal enthousiast aan de slag en de ideeën blijven maar borrelen.”

De inburgeringskeuken is een groot succes in Poltava. Veel inwoners zijn als vrijwilliger betrokken bij het project. Er ontstaan steeds meer ideeën. Zo gaat een vrijwilliger aan de slag om jongeren les te geven in de Oekraïense taal. Andere vrijwilligers zijn aan de slag gegaan met het werven van fondsen voor de financiering van het project.

Kwetsbare groepen versterken

Ieder jaar selecteert Lviv Education Foundation (LEF) een aantal kerken in Oekraïne en traint hen om kleine sociale projecten te starten. De inburgeringskeuken in Poltava is hier een mooi voorbeeld van. LEF geeft een bedrag als startkapitaal en begeleidt de implementatie van het project. Hierbij wordt samenwerking gezocht met lokale overheden, zakenmensen en worden eigen middelen ingezet. LEF vindt het belangrijk dat de programma´s bijdragen aan het versterken van kwetsbare groepen en het versterken van de sociale cohesie in gemeenschappen. Kerk in Actie ondersteunt dit belangrijke werk. Doet u mee?

Geef voor dit belangrijke werk in Oekraïne

Door de economische crisis hadden al veel inwoners grote moeite om de eindjes aan elkaar te knopen, de grootschalige oorlog zette alles op zijn kop. Kerken in Oekraïne schieten te hulp en kunnen zo een verschil maken in de samenleving.

Blijf op de hoogte van Kerk voor de samenleving