Ethiopische boeren droogte laten overleven

De Ethiopische boer Legesse Saifu heeft het goed voor elkaar. Dankzij een training van de kerk weet hij hoe je je voorbereidt op een periode van droogte en voedseltekort. Deze modelboer is een voorbeeld voor zijn collega ́s.

Boeren geven kennis aan elkaar door

In Ethiopië komen regelmatig droge perioden voor. De Ethiopische kerk, partner van Kerk in Actie, bereidt boeren voor om voedselschaarste te voorkomen. ‘Modelboeren’ krijgen trainingen en zij geven hun kennis weer door.

Waterput van 7 meter diep

Legesse (38) heeft het geluk dat hij door een erfenis in het bezit is van 4 hectare grond, zo’n 6 voetbalvelden groot. Legesse kreeg een training van de kerk én een zeer diepe waterput van 7 meter. De wanden van deze put zijn van beton, zodat het water niet in de grond verdwijnt. Legesse: “Ik geef trainingen aan boeren in mijn dorp en deel mijn zaden. Ik leer hun bijvoorbeeld dat je het regenwater naar je waterput kunt leiden door geulen te graven in je veld. En dat het goed is om een bak te maken waar modder uit het regenwater in kan bezinken, zodat je schoner water overhoudt.”

Fruitbomen, koffiestruiken, bijen

Als er water in de buurt is, kun je makkelijker andere gewassen telen. Legesse: “Dankzij het waterbassin kan ik bomen planten. Die moet je in het begin veel water geven. Ik heb nu onder andere volwassen mangobomen, papajabomen en koffiestruiken staan. Ook houd ik bijen, voor de honing.”

Druppelirrigatie

“De granen, maïs en sorghum op mijn veld geef ik geen water. Dan zou mijn watervoorraad zo op zijn. Deze gewassen moeten groeien met de regen die valt.” Groenten verbouwt Legesse nog niet, dat kost te veel water. Maar hij zit vol ideeën: “Ik wil een druppelirrigatiesysteem aanleggen, zodat ik met weinig water toch groenten kan gaan verbouwen.”

Door uw steun kunnen boeren in Ethiopië ook voedsel verbouwen in droge perioden.
Doneer online voor dit werk in Ethiopië. Hartelijk dank!

Door de klimaatverandering worden bepaalde delen van Ethiopië steeds vaker getroffen door langdurige droogte en heftige regenval. Vee sterft en oogsten mislukken. Veel mensen raken daardoor afhankelijk van voedselhulp. De Ethiopische kerk en hulporganisatie willen dat patroon doorbreken: ze leren Ethiopiërs zich aanpassen aan de nieuwe situatie. Ze leren vruchtbare grond vast te houden, grond te irrigeren, nieuwe gewassen verbouwen die bestand zijn tegen droogte. Ze gebruik een weeralarm die aangeeft wanneer je het beste kunt planten en oogsten. Maar ook helpt de kerk mensen met andere bronnen van inkomsten, zodat ze minder kwetsbaar zijn als de oogst tegenvalt.

Blijf op de hoogte van Noodhulp en rampenpreventie