Evaluatie van het zondagsschoolwerk in Rwanda

Janny Oorebeek is in Rwanda om zondagsschoolleiders te trainen in hun vrijwilligerswerk voor zondagsscholen. Ze maakt ook de feestelijke opening van een basisschool van de zusters Diaconessen mee.

Nieuwe basisschool in gebruik genomen

Zaterdag en zondag brengen we door bij de Diaconessen gemeenschap Abaja ba Kristo in Rubengera die de ingebruikneming vieren van de nieuwe basisschool Indatwa. Dit is een heel heuglijk feit en het betekent heel veel voor de gemeenschap, de kinderen, de ouders maar ook voor de hele omgeving. Er is een delegatie van veertien personen uit Nederland die deze feestdag meebeleeft. Zaterdag wordt het gebouw van drie verdiepingen officieel geopend door de president van de Prebyteriaanse Kerk dr. Pascal Bataringaya, de locoburgemeester van Karongi, hoofdsponsor Ton van de Stichting de Waterlander en zuster Dorien uit Nederland. Daarna is er een programma van zingen, dansen, meditatie, toespraken en cadeaus uitdelen over en weer. Wat zijn de kinderen trots dat ze in zo’n mooi gebouw naar school kunnen. Zondag is er in de kerk van Rubengera een feestelijke dankdienst, georganiseerd door de zusters, het personeel van de school en met medewerking van de kinderen. De dienst wordt afgesloten met een avondmaalsviering.

Ria moet eerder naar huis

Op maandag moet Ria een moeilijke beslissing nemen. Vanwege herniaklachten van haar man, besluit ze om eerder naar huis terug te gaan. Gelukkig kan ze dezelfde dag nog het vliegtuig naar Nederland nemen. We hopen dat het snel beter mag gaan.

Evaluatie van het zondagsschoolwerk

Dinsdag begint het werk voor de EPR met een evaluatiebijeenkomst in Kigali geleid door de vice-president ds. Julie Kandema. Van elke presbyterie is de vice-president aanwezig en een zondagsschoolleider. Elke presbyterie krijgt de gelegenheid om het werk over 2019 te presenteren en ook het plan voor 2020. Er zijn heel wat nieuwe initiatieven ontplooid in het afgelopen jaar. Eén van de wensen voor het nieuwe jaar is het beschikbaar hebben van de Kijkbijbel in het Kinyarwanda, deze was namelijk niet meer voorradig. Dankzij verschillende sponsors is deze Bijbel herdrukt en op het moment onderweg naar Rwanda. Er zijn een 100-tal Bijbels verstuurt per luchtvracht dus we kunnen hem weer laten zien. Iedereen is er blij en dankbaar voor. ’s Middags komt ook de president van de EPR dr. Pascal Bataringaya de vergadering bezoeken. Hij is altijd heel nauw betrokken geweest bij het zondagsschoolwerk.

Zondagsschoolcursus in Ruhango

Woensdag is de eerste cursusdag in Ruhango, presbyterie Gitarama. Gelukkig helpt de vice-president van de presbyterie Gitarama (ds. Alphonse) me nu Ria weg is, zodat de taken een beetje verdeeld zijn. Het is namelijk heel erg warm en dat sloopt je. Tijdens de voorbeeldvertelling speelt een deel van de leiding dat ze de kinderen zijn. En wat zijn die kinderen vervelend! Ze maken het de zondagsschoolleider heel moeilijk, zodat die flink kan oefenen. Aan het eind van de vertelling wordt de intocht in Jeruzalem toch nog uitgespeeld.

Het trauma van de genocide in 1994 in Rwanda drukt nog steeds op overlevenden, daders, jong en oud. Veel daders zijn berecht. Sommigen zijn teruggekeerd naar hun dorp. Maar hoe kunnen buren en kerkleden elkaar ooit weer vertrouwen? Rwandese kerken trainen hun pastors in traumahulp en verzoeningswerk. Ook bieden kerken vaktrainingen aan jongeren. Zij zijn de hoopvolle toekomst van dit land in ontwikkeling.

Blijf op de hoogte van Kerk als plek van hoop, hulp en verzoening