Gebed gevraagd voor situatie op de Molukken

Op 26 september 2019 werden de Molukken in Indonesië getroffen door een eerste aardbeving met een kracht van 6,5 op de schaal van Richter. Binnen een half uur volgde de naschok met een kracht van 5,6. Na vele, lichtere, bevingen en naschokken werd op 10 oktober wederom een krachtiger aardbeving gemeten van 5,2. Rond 150.000 mensen zijn naar veiliger oorden gevlucht. Er zijn minstens 40 mensen omgekomen, en het aantal gewonden bedraagt rond 1600. Meer dan 6300 huizen zijn beschadigd of vernietigd. De noodtoestand op de Molukken loopt in ieder geval door tot 10 januari 2020.

Dominee Dr Verry Patty, die de aardbeving op 26 september heeft meegemaakt en nog steeds verblijft op Ambon als gastdocent bij een van de partners van Kerk in Actie, schrijft hierover op 22 oktober:

"In de stad Ambon is het leven sinds 26 september totaal ontwricht. Op het eiland werden de dorpen Passo, Waai, Banda Suli en Liang heftig getroffen. Op de eilanden Haruku en Seram is de schade nog groter. De Protestantse Kerk op de Molukken (GPM) heeft een eigen rampenbestrijdingsteam, die alle hulp coördineert binnen haar werkgebied. Zij financiert alle hulp op basis van de giften, die zij van allerlei (zuster)instellingen aangeboden krijgt. Zij biedt niet alleen noodhulp aan, maar stuurt ook via het GPM-netwerk jongerenteams naar moslim- en christelijke dorpen om de kinderen op te vangen. Sommigen krijgen een training in het verwerken van trauma's.

Oproep

In de afgelopen weken zien we een opvallende verandering in kerken en moskeeën. De kerkleiding en de moslimraad hebben hun geloofsgemeenschappen opgeroepen stipt om 20.00 u God in gebed aan te roepen. Gisteravond was ik naar de Lapangan Merdeka gegaan om een oecumenische gebedsdienst bij te wonen. De voorgangers waren van Rooms-Katholieke en Protestantse huize. Ds Dr Steve Gaspersz riep in zijn overdenking op om te blijven vertrouwen op de nabijheid van de Heer Jezus Christus. Ondanks alle angst- en paniek-aanvallen, die ons op de proef zullen stellen. Hij las uit Markus 4, waarin Jezus de storm op het meer tot bedaren bracht. Het gaat om het hervinden van onszelf in de rust, die Hij ons blijft schenken. Daarin is het ook van belang om met elkaar voor het goede te kiezen en elkaar te versterken in het geloof. Moslims en Christenen hebben elkaar daarbij nodig.“

Gebed gevraagd

Als Protestantse Kerk in Nederland leven we mee met onze broeders en zusters op de Molukken en bidden speciaal voor hen die geliefden zijn verloren of huis en haard zijn kwijtgeraakt. We bidden om kracht voor allen die materiële en geestelijke steun bieden aan de slachtoffers. Bid u mee?

Here God,

Wij bidden voor de bevolking op de Molukken die sinds 26 september te maken heeft met een aaneenschakeling van aardbevingen. We bidden voor de nabestaanden van de 41 slachtoffers en voor allen die geen huis meer hebben.

Velen zijn gevlucht naar de bergen en leven in tenten, in afwachting van het einde van de bevingen. Heer, wees hen nabij in deze angstige weken. Herinneringen aan de conflicten van 20 jaar geleden komen boven, ook toen vluchtten velen naar de bergen. Een wond op een wond. Breng rust in de aarde, goede God, zodat de Molukkers zo snel mogelijk kunnen beginnen met herstel. Herstel van huizen, kerken, moskeeen, maar vooral ook van de traumatische ervaringen en het verdriet om verlies.

Zegen het werk van onze partners, de Molukse Kerk (GPM) en de universiteit. Veel predikanten, docenten en studenten hebben hun gewone werk laten vallen en bieden onvermoeibaar troost en hulp aan de slachtoffers. Sterk hen zodat zij het volhouden.

Dit bidden wij U. Amen