Gebed voor Noordoost-Syrië

Vorige week viel Turkije Noordoost-Syrië binnen. Honderdduizenden inwoners van het gebied leven in angst om het lot van familieleden, en wat deze nieuwe fase in de oorlog voor hen zal betekenen. Ds. Joseph Kassab, leider van de Presbyteriaanse Kerk in Libanon en Syrië is steeds in contact met de kerkleiders ter plekke. Ze houden zich vast aan Jezus´ woorden: Houd moed! Ik heb de wereld overwonnen. Wij bidden voor hen.

Naar schatting 450.000 mensen wonen binnen 5 km van de grens tussen Syrië en Turkije en lopen een risico als niet alle partijen maximale terughoudendheid uitoefenen en prioriteit geven aan de bescherming van burgers. Volgens de laatste schattingen [1] zijn bijna 200.000 mensen hun huizen ontvlucht sinds het begin van de invasie. De bevolking omvat meer dan 90.000 intern ontheemden (IDP's), die al minstens één keer zijn gedwongen te vluchten in de meedogenloze oorlog van Syrië.

De kerk van ds. Kassab heeft 3 gemeenten in het gebied: in Kamishly, Hassakeh en Malkieh. Het bleef er altijd relatief vreedzaam, afgezien van enkele geweldsescalaties en zelfmoordaanslagen van IS, waarmee kerken en de christelijke zone van Kamishly aangevallen werden. De afgelopen dagen was Ds. Kassab steeds in contact met de voorgangers in de 3 plaatsen: ¨Zij deelden de zorgen van zo´n 40.000 tot 50.000 christenen in het gebied met mij. Christenen in het Noordoosten willen niets liever dan vrede en een verenigd Syrië voor álle inwoners.¨

Vanuit de World Council of Churches klonk wederom een veroordeling van het geweld in Syrië: "Het Syrische volk heeft al te veel conflicten en veel te veel bloedvergieten, vernietiging en ontheemding ondergaan", zei WCC algemeen secretaris Rev. Dr. Olav Fykse Tveit. “De kerken van de wereld eisen er een einde aan - een einde aan het lijden van de mensen. Genoeg vechten, chaos en dood. Het is tijd voor vrede, uitstel, voor dialoog en voor gerechtigheid voor de slachtoffers of wreedheden begaan door deze catastrofale jaren van geweld.”

De leden van het ACT-netwerk, waarbinnen Kerk in Actie noodhulp verleent, maken zich ernstig zorgen om de bevolking in Syrië. Hun veiligheid in gevaar is gebracht door de lancering van het Turkse militaire offensief. Burgers zijn al ontheemd en sommige vitale diensten zijn onderbroken, waaronder medische voorzieningen en watervoorraden. ACT-leden en hun partners die in het gebied werken, maken zich zorgen over het nieuws dat agentschappen melden dat vluchtelingen met hun gezin vluchten, terwijl anderen vastzitten.

De situatie nu
Christenen in het Noordoosten zitten klem tussen de strijdende partijen. Ds. Kassab geeft ons een update van de huidige situatie in het gebied:

• De watervoorziening van Ras El Ain werd gebombardeerd. Hassakeh heeft al een watertekort.

• De buitenwijken van steden zijn gebombardeerd door de Turken. Enkele bommen kwamen ook in het centrum van Kamishly terecht.

• In Kamishly zijn de scholen gesloten en is bijna geen brood meer te koop. In Hassakeh gelukkig nog wel.

• De voedselprijzen schieten omhoog. Voor vlees betaalde je eerst gemiddeld 7 euro per kilo, maar de laatste dagen is dit al 10,50 euro geworden. Ter vergelijking: het gemiddelde salaris van een Syriër ligt rond de 72 euro per maand.

• De winter komt eraan, en mensen hebben brandstof nodig voor de warmte

• Malkieh ligt heel dicht bij de Turkse grens. Inwoners zijn bang dat het geweld ook hen zal treffen.

• De Koerden dwingen mensen van 45 jaar en jongeren, inclusief christenen, met hen tegen de Turken te vechten.

• Veel christelijke ondernemers in Koerdisch gebied hebben hun winkels gesloten.

Ds. Kassab vraagt om ons gebed voor Noordoost-Syrië. Daarom bidden wij:

Goede God,

Wij bidden voor de inwoners van Noordoost-Syrië. Zij zitten klem tussen de strijdende partijen en zijn onzeker over hun lot.

Wij bidden u voor vrede in Syrië. Inwoners in Noord-Oost Syrië willen volhouden en in hun huizen blijven. Ze vertrekken alleen als ze worden gedwongen. We brengen ze voor Uw aangezicht. Wilt u ze rust en moed geven in deze situatie van voortdurende angst?

Christenen in Noord-Oost Syrië houden zich vast aan Jezus´ woorden: 'In deze wereld zullen jullie het zwaar te verduren krijgen. Maar houd moed! Ik heb de wereld overwonnen. ' Wij bidden hen moed en kracht toe van U.