Gebed voor Syrië

Na acht jaar oorlog in Syrië is er nog steeds geen uitzicht op vrede. Er zijn nog altijd gebieden waar gebombardeerd of gevochten wordt. In andere gebieden is de oorlogsdreiging minder en wordt geprobeerd weer een leven op te bouwen. Voor veel van de 6,5 miljoen intern ontheemden rest niets beters dan terug te keren naar hun oorspronkelijke woonplaats. Zonder steun is de toekomst donker. Wij bidden voor hen.

Goede God,

We bidden voor de mensen in Syrië.
De oorlog daar heeft de levens van zoveel miljoenen mensen verwoest en op de kop gezet.
We bidden voor de mensen die nog altijd niet de bescherming hebben van een eigen huis,
maar in tenten of zelf gefabriceerde woningen moeten leven, in Syrië zelf of in buurlanden Libanon, Jordanië en Turkije.

We bidden voor die mensen die proberen terug te keren naar Syrië, hoe moeizaam en onzeker ook.
Bescherm hen, God, en geef hoop voor de toekomst.

We bidden voor de kerken in Syrië die hulp bieden aan mensen die alles hebben verloren.
Geef christenen moed en wijsheid om daarin de juiste beslissingen te nemen.
Laat de Syrische kerken en hun gebouwen,
een plek van hoop mogen zijn temidden van de pijn en verdriet na jaren van oorlog.

God, U bent onze schuilplaats.

Amen

Kerk in Actie start een driejarige campagne om (kerk)gebouwen in Syrië te herstellen en het werk van Syrische kerken te steunen, zodat zij een teken van hoop kunnen zijn voor mensen in nood. Op 15 september en tijdens de landelijke actieweek daarna collecteren meer dan duizend Nederlandse kerken voor het herstellen van gemeenschapscentra, zoals scholen en kerken, maar ook voor werkgelegenheidsprojecten, om mensen die terugkeren naar Syrië weer aan het werk te helpen.

Meer informatie op: kerkinactie.nl/najaarscampagne