Geef Ethiopische boeren de kans om meer te oogsten

Yusef leeft in een regio in Ethiopië, waar steeds minder regen valt. Toen zijn vee dood ging, probeerde hij landbouw. Maar ook zijn oogsten mislukten. Hij was afhankelijk van voedselhulp. Nu doet hij mee met een landbouwproef: hij ontving zaden die beter tegen droogte kunnen. Dit jaar kon hij voor het eerst zijn eigen gezin weer voeden. Dankzij uw steun aan Kerk in Actie zijn Ethiopische gezinnen beter weerbaar tegen klimaatverandering.

Eindelijk kan Yusef zijn eigen gezin weer voeden

Yusef (46 jaar) woont in het dorp Hora Kore. Yusef is blij met zijn oogst maïs en teff van dit jaar. “In de afgelopen jaren kon ik helemaal niets oogsten en was ik met mijn gezin afhankelijk van voedselhulp. Dit jaar heb ik gelukkig een redelijke opbrengst. Misschien is dat te danken aan de verbeterde zaden, die ik van de kerk kreeg. De opbrengst is nog niet voldoende om mais en teff te verkopen, maar ik kan mijn gezin nu wel zelf voeden. Dat komt goed van pas, want ik heb 19 kinderen bij mijn drie vrouwen.”

Zestig boeren kregen verbeterde zaden

Yusef is één van de zestig boeren uit vier verschillende dorpen, die verbeterde zaden hebben gekregen van de kerk. Deze boeren kunnen de komende drie jaar een deel van de zaden die hun gewassen opleveren weer gebruiken om straks opnieuw in te zaaien. De kerk adviseert de boeren om in ieder geval 15 kilo zaad te bewaren voor het volgende seizoen. Ook kunnen de boeren hun verbeterde zaden aan andere boeren in de streek verkopen, of wellicht ruilen tegen voedsel. De oogst zal elk jaar wel iets minder groot worden.

Starten met irrigatie

Tot 2006, het jaar van de grote droogte, was Yusef veehoeder. “Toen raakte ik vijftig koeien kwijt. Ze gingen allemaal dood. Maar ook nu verlies ik nog vee door de droogte. Zo zijn er vorig jaar tien koeien dood gegaan. Sinds 2006 ben ik naast veeteelt ook aan landbouw gaan doen. Met matig succes: ik heb jaren achter elkaar voedselhulp gekregen. Binnenkort hoop ik dat niet meer nodig te hebben. Ik verwacht dat we onze situatie verder kunnen verbeteren door landbouw met irrigatie te gaan doen. Ik heb nu gezien hoe succesvol de groep boeren is, die dat vorig jaar is begonnen met landbouw met irrigatie langs de rivier. Dat wil ik ook gaan proberen. Ik heb zelf een stuk land in de buurt van de rivier. Daar stroomt het hele jaar water door. Samen met andere boeren wil ik een groep gaan oprichten. Je moet namelijk wel een forse investering doen. Een waterpomp kost zo’n 150.000 birr (zo’n 5.000 euro), en dan heb je ook nog geld nodig voor de waterslangen en de benzine voor de waterpomp. Het is een investering voor een betere toekomst.” Yusef kijkt vandaag mee op het irrigatie-veld van andere boeren uit zijn dorp. Boer Husein die daar werkt, laat hem zien hoe de pomp werkt en hoe je de velden irrigeert. In totaal zijn er tijdens deze proef tien irrigatie-velden ingericht, verdeeld over vier dorpen. Als het aan Yusef ligt, worden dat er meer: “Dit is een goede kans om beter te gaan verdienen. Ik wil hier graag meer over leren!”

Bijen houden

Yusefs eerste vrouw Meymuna is nog geen lid van de spaargroep in haar dorp “Ik wil wel graag lid worden, maar ik kan de wekelijkse contributie van 20 birr niet opbrengen, hoe graag ik ook zou willen. Ik werk op het land en zorg voor de kinderen. Sinds kort help ik Yusef mee met zijn bijen koloniën. Hij wil honing gaan maken en verkopen. Hopelijk levert dat voldoende op, zodat ik ook mee kan doen met de spaargroep. Dat lijkt me heel nuttig. Het kan onze inkomsten verbeteren. En de vrouwen krijgen daar ook les in lezen en schrijven. Dat zou ik ook graag willen leren.”

Met uw steun kunnen meer boeren overstappen op irrigatielandbouw en verbeterde zaden, zodat ze ook genoeg voedsel kunnen verbouwen in tijden van extreme droogte.

In de Ethiopische regio Bale is al zeker vier jaar nauwelijks regen gevallen. Oogsten mislukken jaar na jaar en veel gewassen kampen met ziektes. Kerk in Actie heeft in deze streek een proef opgezet met als voornaamste doel: mensen niet meer afhankelijk laten zijn van voedselhulp. Met hulp van de Ethiopische kerk worden allerlei maatregelen genomen, zoals landbouw met irrigatie en met gewassen die bestand zijn tegen droogte. Ook helpen we mensen aan andere bronnen van inkomsten, zodat ze minder kwetsbaar zijn als de oogst tegenvalt.

Lees ook het verhaal van Rahmoo over spaargroepen

Met dank aan Mariken Stolk, foto’s: Johannes Odé

Door de klimaatverandering worden bepaalde delen van Ethiopië steeds vaker getroffen door langdurige droogte en heftige regenval. Vee sterft en oogsten mislukken. Veel mensen raken daardoor afhankelijk van voedselhulp. De Ethiopische kerk en hulporganisatie willen dat patroon doorbreken: ze leren Ethiopiërs zich aanpassen aan de nieuwe situatie. Ze leren vruchtbare grond vast te houden, grond te irrigeren, nieuwe gewassen verbouwen die bestand zijn tegen droogte. Ze gebruik een weeralarm die aangeeft wanneer je het beste kunt planten en oogsten. Maar ook helpt de kerk mensen met andere bronnen van inkomsten, zodat ze minder kwetsbaar zijn als de oogst tegenvalt.

Blijf op de hoogte van Noodhulp en rampenpreventie