Geef licht aan Joyce (6)

Natte tenten, onvoldoende sanitair en te weinig eten. Zo wachten duizenden bange kinderen in Griekse vluchtelingenkampen op de winter die komt. Zoals Joyce (6), uit Congo. Zij moest met haar familie vanwege geweld, bedreiging en armoede uit Congo vluchten.

Joyce en haar familie kwamen in juni op het eiland Lesbos aan en wonen in het nieuwe kamp Moria. Joyce ging graag zwemmen toen het nog warm was, ze bracht uren in het water door. Nu is het koud en kan dat niet meer, zelfs de regen is nu een beproeving voor haar.

Joyce wil graag naar school om dokter te worden, maar ze is al twee jaar niet meer geweest. Ze denkt niet dat ze in het kamp naar school kan, maar dat dat pas weer kan als ze aankomt in een nieuw land. Ze zou ondertussen graag een pop willen, zodat ze daarmee doktertje kan spelen. Haar moeder droomt met haar van deze toekomst als dokter en probeert haar veel dingen te leren, zoals Frans, zelfs zonder leermiddelen.

Een beter leven voor vluchtelingenkinderen
Vluchtelingenkinderen in Griekenland zijn, soms helemaal alleen, aangekomen vanuit het Midden-Oosten, Azië en Afrika, op zoek naar warmte en veiligheid. Is dit de plek waar ze eindigen? Met Kerst komen we voor hen in actie. Juist met advent leven we toe naar een nieuw begin: de geboorte van Jezus, zelf een vluchtelingenkind. In Hem gaf God licht in het donker, en dat geven wij door.

Kerk in Actie helpt vluchtelingenkinderen in Griekenland, zoals Joyce, met voedsel, kleding en onderwijs en probeert hen op een betere plek te krijgen. Geef ook!

kerkinactie.nl/geeflicht