Geef licht aan Mohammad (10)

Natte tenten, onvoldoende sanitair en te weinig eten. Zo wachten duizenden bange kinderen in Griekse vluchtelingenkampen op de winter die komt. Zoals Mohammad (10), uit Syrië. Mohammad en zijn familie moesten hun land ontvluchten. Bijna twee jaar nadat er een bom bij hen in de buurt ontplofte, besloten ze te vertrekken.

Tijdens de aanslag kreeg Mohammad een muur van hun huis op zijn hoofd, brak hij zijn arm en lag hij maanden in het ziekenhuis. Zijn grootvader overleefde de aanslag niet en op het moment van de aanslag werd ook nog eens zijn vader ontvoerd. Ze wisten niet of zijn vader nog leefde en pas na 1,5 jaar keerde zijn vader terug. Dat was het moment waarop ze uit Syrië vertrokken.

Gewond, ontvoerd, gedood
Mohammad zit nu al een jaar met zijn gezin op het eiland Lesbos. Eerst in kamp Moria en daarna in kamp Moria 2.0. Hij vindt het erg dat er een gebrek aan water is en dat het zo koud is, maar zijn grootste zorg is dat hij niet naar school kan. Er is wel een school in het kamp, maar daar kan niet iedereen naartoe. Sinds ze gevlucht zijn heeft hij geen onderwijs meer gehad. Toch droomt hij er nog van om werktuigbouwkundig ingenieur te worden.

Door corona kan Mohammed niet meer bij zijn vrienden zijn. Mohammad en zijn familie zijn erg bang voor de pandemie. In de tussentijd komt Mohammad zijn dagen door met spelen rondom zijn tent, zonder speelgoed helaas.

Een beter leven voor vluchtelingenkinderen

Vluchtelingenkinderen in Griekenland zijn, soms helemaal alleen, aangekomen vanuit het Midden-Oosten, Azië en Afrika, op zoek naar warmte en veiligheid. Is dit de plek waar ze eindigen? Met Kerst komen we voor hen in actie. Juist met advent leven we toe naar een nieuw begin: de geboorte van Jezus, zelf een vluchtelingenkind. In Hem gaf God licht in het donker, en dat geven wij door.

Kerk in Actie helpt vluchtelingenkinderen in Griekenland, zoals Mohammad, met voedsel, kleding en onderwijs en probeert hen op een betere plek te krijgen. Geef ook!

kerkinactie.nl/geeflicht