“Geweldig om je steentje bij te dragen in de zorg voor de vakantiegasten!”

Jaarlijks genieten ruim 2700 mensen die niet meer gemakkelijk zelf op vakantie kunnen van een week vol warmte, aandacht en gezelligheid bij een van de vakanties van Het Vakantiebureau.nl, partner van Kerk in Actie. Ieder jaar weer zijn veel vrijwilligers nodig, met name met een gediplomeerde zorgachtergrond. Willemijn Durieux is zelf vrijwilliger en is blij dat ze dit werk mag doen.

“Al lange tijd was ik van plan om mij op te geven als vrijwilliger bij het Vakantiebureau, maar zoals zo vaak: het kwam er niet van.

Niets te veel
Tijdens een diaconale actie in mijn kerkelijke gemeente hield een mede-kerklid een verhaal over het Vakantiebureau (zij werkte daar) ter ondersteuning van de collecte. Zo kwam ik over de drempel. Ik heb mij meteen bij haar aangemeld. Zo begon ongeveer 12 jaar geleden mijn “carrière” bij het Vakantiebureau. Ik ben inmiddels zo’n 25 keer mee geweest. Eerst tijdens mijn vakanties en, nu ik gepensioneerd ben, kan ik “helemaal los”. Mijn eerste optreden was in “de Werelt” in Lunteren. Ik koos toen voor de weken met zware zorg. Best spannend. Ik was ingedeeld als verzorgende niveau 3. Wat een enthousiaste en aanstekelijke groep vrijwilligers trof ik daar! Niets was te veel voor deze vrijwilliger, iedereen stelde de zorg voor de gasten voorop.

Enthousiaste verhalen
De laatste jaren ga ik graag mee in de weken voor mantelzorgers met een thuiswonende dementerende partner. Zorg dragen voor de gasten is geweldig! Ik krijg er veel energie van en word steeds enthousiaster. Natuurlijk is het werk soms mentaal en fysiek zwaar door de lichamelijke zorg en door de verdrietige verhalen die je hoort. Maar dat maakt tegelijkertijd het werk ook zo zinvol. Er wordt veel voor de gasten georganiseerd: optredens, workshops, wandelen, fietsen, uitjes en nog veel meer. Ik vind het fijn daarin bij te dragen en er samen met de gasten van te genieten.

Eigenlijk zou iedereen met een zorgachtergrond eens een keer mee moeten gaan als vrijwilliger. Het is fijn om in deze weken niet afhankelijk te zijn van de klok en alle tijd voor de gasten te hebben. Er zijn ook niet-zorggerelateerde, ondersteunende, functies beschikbaar. Vorig jaar is een vriendin voor het eerst meegegaan en dit jaar gaat ze weer. Door mijn enthousiaste verhalen en haar ervaring nu is ook zij aangestoken. Het is zeker aan te raden!”

Net als Willemijn enthousiast geworden?
Meld u nu aan als vrijwilliger of kijk naar de mogelijkheden op het Vakantiebureau.nl.

Diaconale vakantieweken zijn van onschatbare waarde. Jaarlijks genieten ruim 2700 mensen die niet meer gemakkelijk zelf op vakantie kunnen van een week vol warmte, aandacht en gezelligheid.

Blijf op de hoogte van Vakanties met aandacht