Gezond eten en koken in Zuid-Afrika

In Zuid-Afrika zien ze hoe armoede en ongelijkheid erger worden door klimaatverandering. Hoe kun je dat patroon doorbreken? Onder andere door kinderen en hun ouders te leren hoe ze gezonder kunnen leven. In twaalf kindercentra konden we afgelopen jaar 376 kinderen opvangen en 224 ouders begeleiden. Jong geleerd, is oud gedaan. En dat geeft hoop.

Bekijk de film over dit werk:

Cirkel van armoede doorbreken

Cindy Lee Cloete vertelt: "We willen duurzame plekken laten ontstaan via onderwijs aan jonge kinderen en hun ouders. We leren kinderen en ouders hoe ze samen die cirkel van armoede kunnen doorbreken en een beter leven tegemoet gaan. De twee belangrijkste dingen voor kinderen zijn het gezin waar ze opgroeien en hun ontwikkeling als ze nog jong zijn. Dat brengen we samen, zodat ze blijere mensen worden en verandering tot stand kunnen brengen. We kijken hoe een ouder haar gezin een beter leven kan bieden.

714 zuinige kookovens

Catherine Senyolo licht toe: "We praten met ouders over onderwerpen die voor hen van belang zijn. We zorgen dat ze het heft zelf in handen kunnen nemen. Dat ze weten welke dingen ze kunnen doen om het leven van hun kinderen te verbeteren." Gezond koken is daarin dagelijks van belang: wat eet je en waar kook je op? Afgelopen jaar werd en daarom met steun van Kerk in Actie 714 zuinige kookovens geïnstalleerd, die per dag 3 kilo hout besparen en veel minder rook veroorzaken.

Samenwerken

Samenwerking met Zuid-Afrikaanse kerken rond kinderopvang en onderwijs bleek lastiger dan gedacht. Het zijn geen kerntaken van kerken en het bleek te afhankelijk van specifieke mensen in de kerken, die hier warm voor liepen. Daarom is men nu gaan samenwerken met een grote milieuorganisatie in Zuid-Afrika, die actief is in ruim duizend scholen. Dat biedt veel kansen voor het komende jaar.

Bedankt voor je steun

Bedankt voor je steun aan dit werk in Zuid-Afrika om via kinderen de spiraal van armoede te doorbreken en hen een gezonder leven te bieden.

Ouders zijn samen bezig met kleine moestuintjes in autobanden.